ظرفیت ها و چالش های نمایش عروسکی در بازنمایی زندگی پیشوایان دینی
آرشیو
چکیده
هدف: هدف این مقاله، بررسی ظرفیت ها و چالش های نمایش عروسکی برای بازنمایی از زندگی پیشوایان دینی است.روش: جمع آوری اطلاعات به صورت ترکیبی (مصاحبه – کتاب خانه ای) و شیوه تحلیل نیز به صورت کیفی (توصیفی- تبیینی) است.یافته ها: ابتدا به «خیال انگیزی» و «منحصربه فرد بودن» به عنوان دو ظرفیت ویژه، و نیز «تابوها» به عنوان مهم ترین چالش می رسیم. سپس در ادامه برای حل این چالش، «نظر دین درباره نمایش عروسکی»، «هتک» و «تحریف» پیشوایان دینی؛ و هم چنین «نظر دین درباره ی بازنمایی زندگی پیشوایان دینی در نمایش عروسکی» مورد بررسی قرار گرفته، و در ادامه قاعده ای کلی برای حل این مشکل معرفی می کنیم.نتیجه گیری: نمایش عروسکی هیچ تقابلی با مفاهیم دینی اسلامی نداشته؛ و بالعکس، ظرفیتی ویژه برای پرداختن به زندگی پیشوایان این دین است. البته این امر چالش هایی پیشِ روی خود می بیند که غیرقابل حل نیستند. برای حل مهم ترین آن ها (که تابوها هستند) فرمولی پیشنهاد می شود: اینکه در مرحله ی اول هنرمند (در مورد محتوا یا تصویر) ادعای واقعیت ننماید و اقتباس بودن اثرش را اذعان کند. دوم اینکه مراقب باشد در اثر اقتباسی خود، نسبت به پیشوایان دینی هتک و توهین صورت نگیرد. در این صورت است که می تواند ادعا کند از امور ممنوعه ی شرع (حرام) تخطی نکرده، و اثر هنری او، فاقد ایراد دینی است.The capacities and challenges of puppetry in representing the life of religious leaders
Purpose: The purpose of this article is to investigate the capabilities and challenges of puppet shows to represent the lives of religious leaders.Methodology: Data collection is mixed (interview- library) and analysis method is qualitative (descriptive-explanatory).Findings: First, we come to "imaginary" and "uniqueness" as two special capacities, as well as "taboos" as the most important challenge. Then, in order to solve this challenge, "Religion's opinion about puppet show", "abuse" and "distortion" of religious leaders; And also "Religion's opinion about the representation of the life of religious leaders in a puppet show" has been examined, and in the following we will introduce a general rule to solve this problem.Conclusion: Puppet show has no conflict with Islamic religious concepts; and vice versa, it is a special capacity to deal with the life of the leaders of this religion. Of course, this has challenges that are not insurmountable. To solve the most important of them (which are taboos), a formula is suggested: in the first step, the artist (about the content or image) should not claim reality and acknowledge that his work is an adaptation. Second, he should be careful not to insult religious leaders in his adaptation work. It is in this case that he can claim that he has not violated any of the prohibited things of Sharia (haram), and his artwork has no religious objections.