آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۶

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی تأثیر مسئولیت پذیری اجتماعی بنادر بر توسعه شهرهای ساحلی انجام شده است. این مطالعه ازلحاظ هدف، کاربردی است که ازلحاظ ماهیت و شکل اجرا با رویکرد آمیخته (کیفی-کمی) انجام شده است. نمونه آماری در بخش کیفی شامل 13 نفر از خبرگان دانشگاهی و مدیران ارشد سازمان بنادر و دریانوردی و در بخش کمی شامل 300 نفر از کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی است. برای گردآوری داده ها در دو بخش کیفی و کمی به ترتیب از مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه استفاده شده است. روایی پرسشنامه با روش روایی صوری-محتوایی و روایی همگرا مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن نیز با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شد. برای تحلیل داده ها در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و در بخش کمی از تکنیک حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. بر اساس نتایج به دست آمده در این تحقیق مشخص شد که مسئولیت پذیری اجتماعی بنادر از چهار منظر ارتقاء معیشت ساحل نشینان، توسعه گردشگری، توانمندسازی جوامع محلی و فراهم نمودن بستر برای توسعه پایدار بر توسعه شهرهای ساحلی تأثیر می گذارد. اعتبارسنجی الگوی به دست آمده در یک مطالعه پیمایشی نشان داد که مدل پیشنهادی از اعتبار مناسبی برخوردار است. در پایان این مقاله ضمن بحث راجع به یافته های تحقیق، رهنمودهای کاربردی نیز ارائه شده است.  

The Impact of Ports’ Social Responsibility on the Development of Coastal Cities: A Study with a Mixed Approach

This study aims to investigate the impact of the social responsibility of ports on the development of coastal cities. In terms of purpose, this study is applied research that has been conducted with a mixed (qualitative-quantitative) approach in terms of its nature and implementation. The statistical sample in the qualitative section includes 13 university experts and senior managers of the Ports and Maritime Organization, and the quantitative section includes 300 employees of the Ports and Maritime Organization. Semi-structured interviews and questionnaires were used to collect data in the qualitative and quantitative sections, respectively. The validity of the questionnaire was confirmed by face validity, content validity, and convergent validity, and its reliability was confirmed by calculating Cronbach's alpha coefficient and combined reliability. To analyze the data in the qualitative part, the content analysis method was used, and in the quantitative part, the partial least squares technique was applied. Based on the results obtained in this study, it was found that the social responsibility of ports from four perspectives—improving the livelihood of coastal residents, tourism development, empowerment of local communities, and providing a platform for sustainable development—affects the development of coastal cities. Validation of the model obtained in a survey study showed that the proposed model has good validity. At the end of this article, in addition to discussing the research findings, practical guidelines are provided.

تبلیغات