طیف سنجی نظرات ذینفعان درباره ی زیست آنلاین کودکان از طریق تحلیل شبکه ی اجتماعی توییتر (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
استفاده فراگیر از فناوری در میان کودکان و نوجوانان، موضوعات مرتبط با زیست دیجیتالی آن ها را به یک مسأله عمومی نوین تبدیل کرده است. این مسأله، ذینفعان مختلفی از جمله والدین، مربیان، حامیان حقوق کودک، شرکت های فناوری و سیاست گذاران را درگیر کرده است. هر کدام از این ذینفعان، دیدگاه ها و نگرانی های خاص خود را در مورد فضای مجازی و نحوه سیاست گذاری برای آن دارند. این مطالعه با هدف شناسایی ذینفعان اصلی سیاست گذاری فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان و تمایلات آن ها به عدم قطعیت های موثر در سیاست گذاری این حوزه، به تحلیل محتوای 356210 توییت در 8 ماه منتهی به مرداد 1402 پرداخته است. برای این منظور، از روش های تحلیل مضمون و تحلیل شبکه اجتماعی استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که 5 گروه ذینفع اصلی در فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان وجود دارند: والدین، مربیان، حامیان حقوق کودک، شرکت های فناوری و سیاست گذاران. این ذینفعان در 6 موضوع اصلی با یکدیگر گفتمان می کنند: دسترسی به منابع آموزشی، ارتباط جهانی، خلاقیت و خودبیانگری، سواد و مهارت های دیجیتال، آزار و اذیت و قلدری سایبری، خطرات حفظ حریم خصوصی، اعتیاد دیجیتال و سلامت روان. بر اساس نتایج، سه جفت عدم قطعیت تأثیرگذار بر سیاست گذاری عبارتند از: عدم قطعیت حامیان حکمرانی جهانی در مقابل حامیان حکمرانی محلی، عدم قطعیت حامیان دسترسی آزاد به اطلاعات در مقابل حامیان امنیت اطلاعات، و عدم قطعیت حامیان بازار آزاد در مقابل حامیان مداخله دولت. تنوع ذینفعان و دیدگاه های آن ها در مورد فضای مجازی، چالشی مهم برای سیاست گذاران است. سیاست گذاران باید با در نظر گرفتن این تنوع، به دنبال راهکارهایی برای ایجاد تعادل بین منافع و نگرانی های مختلف باشند.Mapping Stakeholder Perspectives on Children's Online Lives on Twitter Using Social Network Analysis
The pervasive use of technology among children and adolescents has made issues related to their digital life a new public concern. This issue has engaged various stakeholders including parents, educators, child rights advocates, technology companies, and policymakers. Each of these stakeholders has its own perspectives and concerns about cyberspace and how to govern it. This study aims at identifying the main stakeholders in the cyberspace policy for children and adolescents as well as to identify the uncertainties that affect policymaking in this area. To this end, the content of 356,210 tweets in the 8 months leading up to August 2023 was analyzed using content analysis and social network analysis methods.
The results show that there are 5 main stakeholder groups in cyberspace for children and adolescents: parents, educators, child rights advocates, technology companies, and policymakers. These stakeholders engage in dialogue with each other on 6 main topics: access to educational resources, global communication, creativity and self-expression, digital literacy and skills, cyberbullying and harassment, privacy risks, and digital addiction and mental health.
This study identified three pairs of influential policy uncertainties, each of which was favored by one or more stakeholder groups: the uncertainty of global governance advocates versus local governance advocates, the uncertainty of open access to information advocates versus information security advocates, and the uncertainty of free market advocates versus government intervention advocates. The diversity of stakeholders and their views on cyberspace is a major challenge for policymakers. Policymakers must seek ways to balance the interests and concerns of different stakeholders while taking this diversity into account.