نقش سرمایه های روانشناختی و خودتنظیمی در اشتیاق تحصیلی دانش آموزان با میانجی گری سبک های شناختی ویت کین (مطالعه موردی: دختران 16 تا 18 سال دانش آموز مقطع متوسطه دوره دوم شهر زاهدان) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
زمینه: مطالعات گذشته نشان داده است که سبک های یادگیری دانش آموزان می تواند به عنوان متغیر میانجی در تأثیر سازه های روانشناختی چون خود تنظیمی و سرمایه های روانشناختی بر شدت اشتیاق تحصیلی دانش آموزان تأثیر معنادار داشته باشد. سبک شناختی ویژگی های شخصیتی را شامل می شود که سبب تفاوت افراد از یکدیگر می گردد. بررسی های انجام شده نشان داد که مدلی برای تبیین نقش سرمایه های روانشناختی و خود تنظیمی در اشتیاق تحصیلی دانش آموزان وجود ندارد. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سرمایه های روانشناختی و خود تنظیمی در اشتیاق تحصیلی دانش آموزان با میانجی گری سبک های شناختی ویت کین بود. روش: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری دختران 16 تا 18 سال شاغل به تحصیل در دوره دوم متوسطه شهر زاهدان بودند. که از بین آن ها 300 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه ها شامل پرسشنامه سرمایه روانشناختی (لوتانز، 2007)، مقیاس خود تنظیمی انگیزشی (ولترز، 1999)، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی (فریدل و پاریس، 2005) و آزمون شکل های نهفته استفاده شده است. روش تحلیل داده ها مبتنی بر داده های ترکیبی و مدل رگرسیون چندمتغیره با الگوی حداقل مربعات با استفاده از آزمون سوبل و بوسیله نرم افزار آماری Spss نسخه 20 و لیزرل بود. یافته ها: نتایج آزمون سوبل نقش واسطه ای سبک های شناختی بر ارتباط بین سرمایه روانشناختی و خودتنظیمی و اشتیاق تحصیلی را معنادار نشان داد. سرمایه روانشناختی بر اشتیاق تحصیلی با نقش میانجی سبک های شناختی با ضریب مسیر (27/0) و اثر کل 78/0 اثر غیر مستقیم دارد. همچنین خودتنظیمی بر اشتیاق تحصیلی با نقش میانجی سبک های شناختی با ضریب مسیر (44/0) و اثر کل 88/0 اثر غیرمستقیم دارد. نتیجه گیری: باتوجه به نتایج پژوهش توصیه می شود به منظور افزایش اشتیاق دانش آموزان شرایطی برای ایجاد رقابت سالم، خودمختاری و دریافت بازخورد مثبت فراهم شود. در این ارتباط، ایجاد فرصتی برای تفکر، تفحص، تحقیق، انتقاد سازنده، تشویق و تقویت بهنگام، افزایش اعتماد به نفس می تواند کارساز باشد.The role of psychological capital and self-regulation in students' academic enthusiasm with the mediation of Whit-Kin's cognitive styles (case study: 16-18-year-old secondary school girls in Zahedan city)
Background: Previous studies have demonstrated that students' learning styles can act as a mediating variable, significantly affecting the impact of psychological constructs such as self-regulation and psychological capital on the intensity of academic enthusiasm among students. Cognitive style encompasses personality traits that differentiate individuals from one another. However, investigations have revealed a lack of a model that explains the role of psychological capital and self-regulation in students' academic enthusiasm.
Aims: The purpose of the present study was to investigate the role of psychological capital and self-regulation in students' academic enthusiasm through the mediation of Whitkin's cognitive styles.
Methods: This study was a descriptive-correlational research. The statistical population included 16 to 18-year-old female students enrolled in the second cycle of secondary education in Zahedan. From this population, 300 students were selected using a multi-stage cluster sampling method. Data were collected using several questionnaires: the Psychological Capital Questionnaire (Luthans, 2007), the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) (Wolters, 1999), the Academic Enthusiasm Questionnaire (Friedel & Paris, 2005), and the Embedded Figures Test. Data analysis methods included composite data analysis and multiple regression modeling with the least squares pattern using the Sobel test, performed with SPSS version 20 and LISREL software.
Results: The Sobel test results indicated that cognitive styles significantly mediate the relationship between psychological capital, self-regulation, and academic enthusiasm. Psychological capital had an indirect effect on academic enthusiasm through the mediating role of cognitive styles, with a path coefficient of 0.27 and a total effect of 0.78. Similarly, self-regulation had an indirect effect on academic enthusiasm through the mediating role of cognitive styles, with a path coefficient of 0.44 and a total effect of 0.88.
Conclusion: Based on the study's results, it is recommended to create conditions that foster healthy competition, autonomy, and positive feedback to enhance students' enthusiasm. Additionally, providing opportunities for thinking, inquiry, research, constructive criticism, timely encouragement, and reinforcement, as well as boosting self-confidence, can be effective.