آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۷

چکیده

در دنیای امروز که ارتباطات وسیع، رشد روزافزون فناوری های مختلف، مواجهات فرهنگی متنوع و... از ویژگی های بارز آن است، مسئله هویت در ابعاد مختلف آن ازجمله هویت دینی و ملی به موضوع اصلی در بررسی های اجتماعی تبدیل شده است. این مهم به ویژه در دانشگاه فرهنگیان که مرکز ثقل آموزش وپرورش کشور و مسئول تربیت نسل آینده کشور است، بیش ازپیش اهمیت می یابد. پژوهش حاضر با هدف تبیین روابط بین هویت ملی و دینی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی و به روش توصیفی-همبستگی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجومعلمان این دانشگاه در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 3990 نفر بودند. حجم نمونه براساس جدول مورگان 351 نفر و به تناسب شامل 141 دانشجوی دختر و 210 دانشجوی پسر تعیین و به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه استاندارد هویت ملی و دینی بوده است. درخصوص روایی ابزار از روایی صوری استفاده شد و پایایی ابزارها نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 853/0 و 864/0 محاسبه شد. برای تحلیل داده ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته های پژوهش حاکی از بالا بودن میزان هویت دینی و ملی در بین دانشجومعلمان استان آذربایجان شرقی است. همچنین، این پژوهش نشان داد که هویت دینی و ابعاد آن، با هویت ملی در بین دانشجومعلمان همبستگی مستقیم و معنی دار دارد.

Explaining the Relationship between Religious and National Identity (Student Teachers of Farhangian University in East Azarbaijan Province)

The current state of global communication, the development and growth of technologies, the continuous cultural encounters and etc, has caused identity to become the main issue in social studies in various dimensions, including religious and national identity. This is especially important in Farhangian University, which is the heart of the country's education and responsible for the education of the country's future generation. This study has been carried out with the aim of explaining the relationship between the national and religious identity of the student teachers of Farhangian University of East Azarbaijan, which is practical in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of method. The statistical population of the study was all of student teachers in the academic year of 2023-24 in the number of 3990 people, the sample size was 351 people according to Morgan's table and proportionally including 141 female students and 210 male students that were selected by available sampling method. The research tool consists of two standard questionnaires of national and religious identity. Regarding the validity of the tool, face validity was used and the reliability of the tools was calculated using Cronbach's alpha test, 0.853 and 0.864 respectively. Pearson's correlation coefficient test and structural equations were used to analyze the data. The findings of the research indicate the high level of religious and national identity among student teachers in East Azerbaijan province. Also, this research showed that religious identity and its dimensions have a direct and significant correlation with national identity among student teachers.

تبلیغات