آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۴

چکیده

چگونگی ظهور و حل مسائل امنیتی، از مباحث کلیدی مطالعات امنیتی معاصر است. ازآنجاکه نظریه امنیتی سازی مکتب کپنهاگ، از دیدگاه های جالب و بحث برانگیز مطرح شده در این زمینه است، مقاله حاضر درصدد است با تکیه بر مطالعات اِسنادی، به بیان مبانی این نظریه و مشکلات پیش روی آن بپردازد. این مکتب ملهم از فلسفه زبان آستین و نظریه اجتماعی، امنیت را هم کنش گفتاری می داند و هم برساخت اجتماعی. منطق امنیت نیز متأثر از فلسفه سیاسی اشمیت بر ضرورت بقای دولت، اضطرار و اولویت اقدام تأکید دارد. مسئله امنیتی نیز نشان از انتخاب سیاسی بوده و دارای مقتضای اجتماعی است. بااین حال، نگاه مکتب کپنهاگ به امنیت، نگاهی منفی و کمال مطلوب در غیرامنیتی سازی است؛ هرچند در برخی مواقع امنیتی سازی، ضرورت است. مقاله از سه زاویه به نقدهای وارده بر این نظریه پرداخته است: یکی از نگاه کسانی که شاکله اساسی آن را زیر سؤال می برند؛ دیگری از زاویه کسانی که خواهان اصلاح جزئی و روشن شدن ابهامات نظریه اند؛ از نگاه کسانی که ایده کلی امنیتی سازی را قبول دارند، اما با بیان کاستی های اساسی آن درصددند این نظریه را در افقی ورای مکتب کپنهاگ بازسازی کنند.

The Copenhagen View of Securitization: Basics and Challenges

How security issues emerge and solve is one of the key topics in contemporary security studies. Since the Copenhagen School Security Theory is one of the most interesting and controversial perspectives in this field, the present paper seeks to address the foundations of the theory and the problems that lie with it, relying on documentary studies. Inspired by Austin's philosophy of language and social theory, security considers both speech action and social construction. Influenced by Schmidt's political philosophy, the security rationale emphasizes the need for state survival, urgency and priority for action. The security issue also shows political choice and social significance. However, the Copenhagen school's view of security is a negative and favorable view of non-security, although in some cases security is essential. The paper has criticized the theory from three angles: one from those who question its basic form; another from those who want to partially refine and clarify the ambiguities; those who accept the general idea of ​​security. However, by expressing its fundamental shortcomings, they sought to reconstruct this theory horizontally beyond the Copenhagen school.

تبلیغات