گرایش سازمانهای فرهنگی در جهت ایجاد بهبود سازمانی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: امروزه با تمام کوششی که مسئولان و متخصصان به منظور اصلاح وضع سازمانهای کشور مبذول می دارند، آنچه هنوز نتوانسته است کارایی و اثربخشی آنها را افزایش دهد و اوضاع را بهبود بخشد نبود چارچوب نظری مناسب مدیریت بهبود بر مبنای ارزشهای فرهنگی جامعه ماست؛ لذا هدف پژوهش تبیین گرایش سازمانهای فرهنگی در جهت ایجاد بهبود سازمانی است؛ بدین منظور از الگوی چارچوب ارزشهای رقابتی کوئین و کمرون در این تحقیق استفاده شده است. روش: تحقیق از نظر هدف، کاربردی، و از نظر رویکرد، ترکیبی، و بر حسب گرداوری داده ها پیمایشی است. جامعه آماری را تمام کارکنان فرماندهی انتظامی استان سیستان و بلوچستان تشکیل می دهند که 384 نمونه در بخش عام (کارکنان بخشهای انتظامی) و 44 نفر در بخش خاص (کارکنان عقیدتی سیاسی) انتخاب شدند. برای بررسی روایی محتوا به شکل کمی از دو ضریب نسبی روایی محتوا (CVR) و شاخص روایی محتوا (CVI) و برای پایایی تحقیق از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. هم چنین در تحلیل داده ها از تحلیل توصیفی و استنباطی بهره گرفته است. یافته ها: آزمون ضریب همبستگی و رگرسیون نشان می دهد که رابطه مثبت و معنی داری بین متغیرهای پژوهش برقرار است؛ به این معنی که الگوی مفهومی پژوهش با اطمینان 95% معنی دار، و بر اساس داده ها، الگو قادر به بیان تغییرات است. نتایج: تحقیقات نشان می دهد که در بخش عام فرهنگ عقلایی و در بخش خاص فرهنگ ادهوکراسی فرهنگهای غالب سازمانی است. وجه اشتراک دو بخش عام و خاص این است که هر دو بخش، اعم از عام و خاص به محیط بیرونی تمرکز می کند با این تفاوت که بخش عام به ثبات و یکنواختی تأکید، و بخش خاص به انعطاف پذیری و غیریکنواختی تأکید می کند. هم چنین در بخش عام و خاص، بیشترین اثربخشی به ترتیب به متغیر دولت الکترونیک و متغیر خلاقیت و نوآوری مربوط است.Tendency of cultural organizations to create organizational improvement
Background and Aim : Today, despite all the efforts of officials and experts to improve the condition of the Iran's organizations, what has not yet been able to increase their efficiency and effectiveness and improve the condition is the lack of a proper theoretical framework for improving management based on cultural values of Iran’s society; therefore, the purpose of this study is to explain the tendency of cultural organizations in order to create organizational improvement; For this purpose, the model of Quinn and Cameron competitive values framework has been used in this research. Method : The research is applied in terms of purpose, mixed in terms of approach, and survey in terms of data collection. The statistical population consists of all employees of the police command center of Sistan and Baluchestan, of which 384 samples were selected in the general department (employees of the police department) and 44 people in the special department (political ideological staff). To evaluate the quantitative content validity, two relative content validity coefficients (CVR) and content validity index (CVI) and for the reliability of the research, Cronbach's alpha method was used. Descriptive and inferential analysis has also been used in data analysis. Results: Correlation coefficient and regression tests show that there is a positive and significant relationship between research variables; this means that the conceptual model of the research is 95% significant, and based on the data, the model is able to express changes. Results : Research shows that in the general part, rational culture and in the specific part, adhocracy culture are the dominant organizational cultures. The common denominator between the general and specific sections is that both sections, general and specific, focus on the external environment, with the difference that the general section emphasizes on the stability and uniformity, and the special section emphasizes on the flexibility and non-uniformity. Also in the general and specific sectors, the most effectiveness is related to the E-government, creativity and innovation variables, respectively.