آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴

چکیده

هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر اثربخشی مدیران با توجه به نقش واسطه ای سرمایه فکری در سازمان امور مالیاتی است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی، و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی و از حیث ارتباط متغیرها از نوع توصیفی- علّّی به شیوه تحلیل عاملی و الگویابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این تحقیق شامل 85 نفر از مدیران سازمان امور مالیاتی استان یزد است که به علت کوچک بودن جامعه آماری از شیوه سرشماری استفاده شد. برای جمع آوری داده ها از سه پرسشنامه استاندارد اثربخشی مدیران )مقیمی و رمضان، 0931(، سرمایه اجتماعی )کندی (1998 ،و سرمایه فکری )گریفین، 5991( استفاده شده است. سرمایه اجتماعی به عنوان متغیر مستقل شامل عوامل اعتماد، مشارکت، توانایی برقراری ارتباط، تنوع معاشرت و بخشش و داوطلبی است و اثربخشی مدیران به عنوان متغیر وابسته و سرمایه فکری با ابعاد "تجربه، تحصیلات، آموزش، خلاقیت و سلامت"  بهعنوان متغیر میانجی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این تحقیق ،که با استفاده از نرم افزار Amos به دست آمد، حاکی است که سرمایه اجتماعی با افزایش و ارتقای سرمایه فکری در سازمان از یک سو به صورت مستقیم با ضریب مسیر 44/0 و از سوی دیگر به صورت غیرمستقیم با ضریب مسیر 62/0 از جمله متغیرهایی است که میتواند اثربخشی مدیران را افزایش دهد.

Investigating the effect of social capital on the effectiveness of managers according to the mediating variable of intellectual capital

Today, its social and intellectual human capital is a powerful tool for organizations to achieve their goals. . The concepts of social capital and intellectual capital have been introduced in recent years in various fields of social sciences, economics and recently in political sciences. Today, these topics are very important in the field of organizational literature. Due to the mediating role of intellectual capital in the Tax Affairs Organization of Yazd Province. Social capital as an independent variable includes components of trust, participation, ability to communicate, diversity of socialization and forgiveness and volunteering, and the effectiveness of managers as a dependent variable and intellectual capital with dimensions (experience, education, education, creativity and health) as a mediating variable. Was examined. A standard questionnaire was used to collect data. This research is descriptive in terms of applied purpose and descriptive in terms of the method of collecting research information and descriptive-causal in terms of the relationship between variables through factor analysis and structural equation modeling. The statistical population of this study includes 85 managers of the Tax Affairs Organization of Yazd province. Due to the small statistical population, the census method was used. The results of this study, which was obtained using Amos software, indicate that social capital increases and Promotion of intellectual capital in the organization on the one hand directly with a path coefficient of 0.44 and on the other hand indirectly with a path coefficient of 0.62, are among the variables that can increase the effectiveness of managers.

تبلیغات