نویسندگان: حمید نورعلیدخت

کلیدواژه‌ها: فساد فساد اداری و مالی ناجا عوامل مدیریتی

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۴۹ - ۷۲
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

فساد اداری - مالی آن دسته از فعالیت های کارکنان و مسئولان دولت را شامل می شود که اولاً به منافع عمومی لطمه بزند و ثانیاً هدف از انجام آن، رساندن فایده به عامل یا به شخص دیگر باشد. پژوهش حاضر باهدف شناسایی و آسیب شناسی عوامل مدیریتی مؤثر بر فساد اداری – مالی در ستاد فرماندهی ناجا و ف.ا.استان ها به اجرا درآمدهاست. روش تحقیق، همبستگی از نوع پیمایشی بوده و اعتبار پرسشنامه محقق ساخته با آلفای کرونباخ 9334/0 و روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوا و آزمون تحلیل عاملی مورد تائید قرارگرفته است. روش نمونه گیری در این پژوهش، از نوع نمونه برداری هدفمند بوده و پرسشنامه ها در بین 704 نفر از نمونه های آماری مشتمل بر مدیران و کارشناسان در ستادهای فرماندهی مراکز استان ها توزیع گردیده است. نتایج پژوهش نشان داد که در ستاد فرماندهی ناجا و ف.ا.استان ها در بین عوامل مدیریتی، ضعف مدیران: 1-در رهبری و هدایت، 2- نظارت و کنترل و 3- بسیج منابع و امکانات و 4- ارتباطات به عنوان 4 عامل تعیین کننده از بین 9 عامل مدیریتی مؤثر بر فساد اداری - مالی قرار دارند؛ و از طرفی تقویت مهارت مشاوره پذیری، تصمیم گیری و رهبری و هدایت باعث جلوگیری از رخداد فساد مالی واداری می گردد. همچنین ارائه راهکارهای مؤثر جهت پیشگیری یا مبارزه با فساد اداری - مالی، نحوه ارتباط عوامل مؤثر و بازدارنده از فساد اداری - مالی در ستاد فرماندهی ناجا و ف.ا.استان ها با استفاده از شاخص های چهارگانه بررسی گردید و از بین 49 گزینه موردبررسی در عوامل تأثیرگذار بر بروز فساد، 19 گزینه تأثیرگذار و تعیین کننده شناسایی شد؛ و همچنین و از بین 54 گزینه موردبررسی از بین عوامل تأثیرگذار در جلوگیری از بروز فساد، 24 گزینه تأثیرگذار و تعیین کننده شناسایی شد به گونه ای که هم به لحاظ مؤثر بودن در بروز فساد و هم به لحاظ بازدارنده بودن از بروز فساد، از میانگین های جمع کل عوامل بالاتر بوده و از اهمیت بسزایی در بروز یا پیشگیری از بروز فساد برخوردار بودند.

Identification and Pathology of Managing Factors Affecting Administrative-Financial Corruption (Case Study NAJA)

This research was carried out with the aim of identifying and pathologic factors affecting administrative and financial corruption in the NAJA and provincial command headquarters. The research method, survey correlation and reliability of the researcher-made questionnaire with Cronbach's alpha were 9334/0 and the validity of the questionnaire was verified through content validity and factor analysis. The sampling method used in this research was purposeful sampling and the questionnaires were distributed among 704 statistical samples including managers and experts in the Headquarters of Provincial Centers. The results of the research showed that in the Naja Command and Police Command of the provinces between management factors, weakness of managers exist : 1. in leadership and guidance; 2. monitoring and control; 3. mobilization of resources and facilities; 4- communication As four determinants among nine administrative factors affecting administrative-financial corruption; And, on the other hand, strengthening the skills of counseling, decision making, and leadership and leadership prevents financial and administrative corruption. Also, effective strategies for preventing or combating administrative-financial corruption, how the effective and preventive factors of corruption-administrative and financial factors were investigated in Naja and provincial command headquarters using four indicators, and out Of 49 options reviewed in the factors affecting corruption, 19 effective and determinatory options were identified, as well as 54 of the selected options among the effective factors in preventing corruption, 24 effective and determinants were identified so that they were effectively effective Being exposed to corruption as a deterrent to corruption, was one of the means of aggregating more factors and was of great importance in the occurrence or prevention of corruption.

تبلیغات