آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۲

چکیده

ظهور رویکردهای میانه (سازه انگاری اجتماعی، نظریه انتقادی، مکتب انگلیسی) در سنت نظریه پردازی روابط بین الملل حاصل تحولات فکری و دگرگونی های سیاسی و اجتماعی در نیمه دوم قرن بیستم بوده است. این تحولات که زمینه را برای تقابل رویکردهای جدید در برابر اثبات گرایان فراهم نمود، به مناظره سوم در این رشته مطالعاتی شکل داد؛ مناظره ای که بخش قابل توجه آن را رویکردهای میانه تشکیل داده بودند. درواقع نظریه پردازان رویکردهای میانه نیز در این مشاجرات فکری در برابر خردگرایان قرارگرفتند و در کنار پساساختارگرایان، استدلال های هستی شناختی و معرفت شناختی متفاوت خود را در تقابل با جریان اصلی ارائه دادند. نویسنده در این پژوهش تلاش دارد که مبانی معرفت شناختی رویکردهای میانه را بر اساس 3 دغدغه معرفت شناختی یعنی مسئله امکان شناخت، چگونگی شناخت و غایت و هدف از شناخت را مورد بررسی قرار دهد. ازاین رو، سؤال اصلی این پژوهش این است که دیدگاه هر یک از نظریه های طیف میانه در روابط بین الملل نسبت به امکان شناخت، چگونگی شناخت و غایت و هدف شناخت چگونه است؟ پژوهش حاضر تلاش می کند که با توسل به یک بررسی مقایسه ای به این سؤالات پاسخ دهد.

A Comparative Study of the Epistemological Foundations of Middle-Ground Approaches in International Relations

Moderate approaches (social constructivism, critical theory, and the English School) emerged in international relations (IR) theory following intellectual developments and sociopolitical transformations in the second half of the 20th century. Setting the stage for new approaches to challenge positivists, these developments shaped the “Third Great Debate,” which fairly involved moderate approaches. Like post-structuralists, moderate theorists opposed rationalists and put forward their own distinct ontological and epistemological arguments against the mainstream. This comparative study sought to explore the epistemological basis of moderate approaches with regard to three epistemological concerns: the possibility, nature, and purpose of knowledge. Accordingly, the main question addressed by this study was: How do moderate approaches in IR regard the possibility, nature, and purpose of knowledge?

تبلیغات