آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۳

چکیده

امروزه، یکی از موضوعات اساسی در زمینه توسعه سازمان ها، توجه به ایده های خلاقانه نیروی انسانی است. قشر عظیمی از جمعیت جهان را زنان تشکیل می دهند، لذا توجه به استعداد و نقش زنان در توسعه سازمان ها ضرورت دارد. هدف از انجام دادن پژوهش حاضر بررسی تأثیر سقف شیشه ای بر ایده های خلاقانه زنان شاغل در واحدهای ستادی ادارات استان لرستان با تعدیل گری متغیر خودپنداره آنان بود. در این مطالعه توصیفی همبستگی، جامعه آماری را کلیه کارکنان زن واحدهای ستادی ادارات استان لرستان تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای نسبی و بر اساس جدول کرجسی و مورگان، تعداد 306 نفر به عنوان نمونه از میان کارکنان انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش شامل پرسش نامه سقف شیشه ای بابایی زکلیکی (1385)، پرسش نامه خلاقیت مقیمی و رمضان (1390) و پرسش نامه خودپنداره کالیفرنیا (1986) بودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون معادلات ساختاری با بهره گیری از نرم افزار pls استفاده شد. نتایج نشان داد که سقف شیشه ای بر ایده های خلاقانه زنان تأثیر دارد و همچنین بین این دو متغیر همبستگی منفی وجود دارد. همچنین، نتایج حاصل از آزمون معادلات ساختاری نشان می دهد که متغیر خودپنداره در رابطه با تأثیر سقف شیشه ای بر ایده های خلاقانه زنان شاغل در واحدهای ستادی ادارات استان لرستان نقش تعدیل کننده دارد.

Effect of the glass ceiling on women creative ideas with moderating of self-concept

The aim of this study was to evaluate the effect of the glass ceiling on women creative ideas working in administrative province units of Lorestan state with moderating of their self-concept variable. The population of this cross-correlation study included all women employees of administrative province units of Lorestan state. Using stratified sampling, and based on Morgan table, 306 persons were selected as samples. Instruments used in this study include a questionnaire of glass ceiling of Babaie Zklyky (1385), creativity questionnaire of Moghimi and Ramezan (1390) and Self-Concept Questionnaire of California (1986). For data analysis, structural equation test was utilized with benefit of PLS Software. The results showed that the glass ceiling is effective on women creative ideas and there is negative correlation between these two variables. Also the results of structural equation test showed that self-concept variable in correlation with glass ceiling plays moderating role in women creative ideas working in administrative province units of Lorestan state.

تبلیغات