نویسندگان: علی احمدپور

کلیدواژه‌ها: باورهای دینی هوش اخلاقی سلامت روان دانشجویان

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۳۵۷ - ۳۷۲
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۱۴۱

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۲

چکیده

هدف : پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش باورهای دینی و میزان هوش اخلاقی در پیش بینی سلامت روان دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 1399 بودند. از این جامعه نمونه ای به حجم 319 دانشجو با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شد و به پرسشنامه باورهای دینی، هوش اخلاقی و سلامت عمومی پاسخ دادند. داده ها نیز توسط آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافته ها: نتایج ضریب همبستگی نشان می دهد که سلامت روان با باورهای دینی و مؤلفه های اعتقادی، عاطفی و مناسکی ارتباط مثبت و معناداری دارند. علاوه بر این، سلامت روان با نمره کل هوش اخلاقی و مؤلفه های آن ارتباط مثبت و معناداری دارد (01/0< p). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد متغیّرهای پیش بین حدود 18 درصد از واریانس سلامت روان را پیش بینی می کنند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، از لحاظ کاربردی، برگزاری کارگاههای آموزشی توسط روان شناسان و مشاوران برای ارتقای هوش اخلاقی و باورهای دینی دانشجویان توصیه می شود.

The Role of Religious Beliefs and the Level of Moral Intelligence in Predicting the Mental Health of Mohaghegh Ardabili University Students

Objectives: The present study is conducted with the aim of investigating the role of religious beliefs and the level of moral intelligence in predicting the mental health of students of Mohaghegh Ardabili University. Method: The method of the present research was applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of nature. The statistical population of this study included all students of Mohaghegh Ardabili University in the academic year of 2019. From this population, a sample of 319 students was selected by random cluster sampling method and they answered the questionnaire of religious beliefs, moral intelligence and general health. The data were also analyzed by Pearson's correlation coefficient and multiple regression tests. Results: The results of the correlation coefficient show that mental health has a positive and significant relationship with religious beliefs and religious, emotional and ritual components. In addition, mental health has a positive and significant relationship with the total score of moral intelligence and its components (p < 0.01). The results of the regression analysis also showed that the predictor variables predict about 18% of the variance of mental health. Conclusion: According to the results of the present study, it is recommended to hold educational workshops by psychologists and counselors in order to improve the moral intelligence and religious beliefs of students.

تبلیغات