هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش زایشی مبتنی بر نظریه یادگیری زایشی بر بهبود خودنظمجویی شناختی، فراشناختی و باورهای انگیزشی دانشآموزان پایه هفتم بود. طرح پژوهش از نوع شبهتجربی همراه با پیشآزمونـپسآزمون و گروه گواه بود. 100 دانشآموز با استفاده از روش نمونهبرداری در دسترس و از میان دانشآموزان پایه هفتم همدان انتخاب شدند و بهطور تصادفی به دو گروه آزمایش (۵۰ دانشآموز) و گروه گواه (۵۰ دانشآموز)نقسیم شدند.قبل و بعد از اجرای برنامه آموزش زایشی، پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (پینـتریچ و دیگـروت،1990) اجرا شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره (مانکووا) استفاده شد. نتایج نشان داد برنامه آموزش زایشی قادر است 44 درصد از تغییرات خودنظمجویی شناختی، 32 درصد از تغییرات خودنظمجویی فراشناختی و 39 درصد از تغییرات باورهای انگیزشی را تبیین کند. بر اساس این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که برنامه آموزش زایشی بر افزایش خودنظمجویی شناختی، فراشناختی و باورهای انگیزشی دانشآموزان تاثیرگذار است.