تامین اجتماعی

تامین اجتماعی

تامین اجتماعی دوره 18 پاییز 1401 شماره 3 (پیاپی 65)

مقالات

۱.

رصد بازنمایی سیاست های کلی تأمین اجتماعی در محتوای نوشتاری رسانه های داخلی

کلید واژه ها: تأمین اجتماعی سیاست های کلی تأمین اجتماعی رسانه مطبوعات گفتمانسازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 483 تعداد دانلود : 601
هدف: «هدف» این تحقیق، «رصد گفتمان و بازنمایی سیاست های کلی تأمین اجتماعی در محتوای نوشتاری رسانه های داخلی» به منظور «آگاهی از میزان مباحث مطرح شده درخصوص سیاست های مذکور در رسانه های مورد مطالعه و ارائه مدلی برای ایجاد، ارتقاء و استمرار گفتمان حاکم بر سیاست های کلی تامین اجتماعی در جامعه در محدوده مورد نیاز است». روش: روش شناسی» تحقیق «تعقلی» (مبتنی بر استدلال های عقلی) و «روش» آن، «تحلیل محتوای کیفی» بوده و تلاش شده تا با درنظر گرفتن «قاعده ی علمی تحدید حدود تحقیق»، چگونگی بازنمایی «سیاست های کلی تأمین اجتماعی» در مطبوعات و سایت های اینترنتی «رصد» و مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. برای این منظور، ابتدا مطالب منتشر شده در بیش از 50 عنوان یادداشت، مصاحبه و مقالات منتشر شده در مطبوعات و سایت های اینترنتی (محتوای نوشتاری) از زمان ابلاغ سیاست ها در تاریخ 1401/1/21 تا 1401/6/15، گردآوری، سپس با استفاده از روش مذکور و «ابزار کدگذاری موضوعی»، «طبقات مفهومی مترتب» تولید و مورد تحلیل قرارگرفته است. یافته ها و نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان می دهد «سیاست های کلی تامین اجتماعی» در ابتدای زمان ابلاغ و تا اواسط تیر ماه سال 1401، مورد توجه رسانه ها بوده و مطالب متنوعی در این خصوص منتشر شده، اما از نیمه دوم تیر و ماه های مرداد و شهریور، تعداد مطالب و حجم آن ها کاهش یافته است. در مطالب منتشر شده هم، عمدتاً موضوعاتی مانند «تجلیل از سیاست های کلی»، «اثرگذاری آن ها بر سازمان تأمین اجتماعی»، «عدالت اجتماعی»، «تأمین اجتماعی چندلایه»، «خانواده و فرزند آوری» و «بدهی های معوق دولت به سازمان»؛ که از سال های گذشته باقی مانده، مطرح شده اند. منابع عمده انتشار مطالب، سخنان و یا مصاحبه های مسئولان «سازمان تأمین اجتماعی» و «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» بوده و دیگر صندوق های بازنشستگی نقش ناچیزی در رسانه ای کردن و تولید گفتمان سیاست های کلی داشته اند. هم چنین، در این تحقیق، مدلی برای «روش تولید، تقویت و استمرار گفتمان سیاست های کلی تأمین اجتماعی» ارائه شده؛ که با استفاده از آن می توان ضمن رصد گفتمان مذکور، اندازه آن را در حد لازم و کافی مورد نیاز، تنظیم و هدایت کرد.  
۲.

طراحی الگوی مقابله با تقلب و تخلف پزشکی در سازمان تأمین اجتماعی (پیشگیری،کشف و برخورد)

کلید واژه ها: بیمه تأمین اجتماعی تخلف تقلب

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 625 تعداد دانلود : 987
هدف: با توجه به اهمیت موضوع تقلب و تخلف پزشکی در سازمان تأمین اجتماعی، هدف از این تحقیق طراحی الگوی مقابله با تقلب و تخلف پزشکی در سازمان تأمین اجتماعی (پیشگیری، کشف و برخورد) است. روش: این پژوهش مطالعه ای ترکیبی است که به روش کیفی –کمی و در سه مرحله انجام شد. مرحله اول فاز مطالعاتی، بررسی متون سایر کشورها در زمینهٔ نحوه شناسایی، پیشگیری، مقابله و برخورد با انواع تقلب و تخلفات در حوزه پزشکی و بیمه های سلامت؛ مرحله دوم فاز کیفی، مصاحبه با خبرگان، تبیین مصداق های تقلب و تخلف فراهم کنندگان خدمات سلامت و بیمه شدگان در حوزه بیمه های سلامت سازمان تأمین اجتماعی و مرحله سوم فاز کمی، ارائه الگو و راهکارهای پیشنهادی جهت پیشگیری از تقلب و تخلف بیمه ای در سازمان تأمین اجتماعی است. یافته ها: در رابطه با مرحله اول، بر اساس چک لیست بررسی مقالات و پروتکل تحقیق، 31 مقاله با حوزه های زیر انتخاب شدند: طبقه بندی، تعریف تقلب و تخلف پزشکی (9 مقاله)، روش های کشف و شناسایی  تقلب و تخلف پزشکی (18 مقاله)، روش های پیشگیری از  تقلب و تخلف  پزشکی (13 مقاله)، روش های مقابله با تقلب و تخلف پزشکی (9 مقاله)؛ در رابطه با یافته های مرحله دوم، مسائل فرهنگی (2 فعالیت)، توانمندسازی (3 فعالیت)، نظارتی (4 فعالیت) ، فناوری (4 فعالیت) قوانین بیمه ای (4 فعالیت ) و ساختاری (4 فعالیت )، چارچوب کلی مقابله با تقلب و تخلف پزشکی در سازمان های بیمه سلامت برای کشور ایران را تشکیل داد. در رابطه با یافته های مرحله سوم درنهایت، الگوی نهایی در سه حوزه اصلی توانمندسازی گیرندگان و ارائه کنندگان خدمت، اصلاح و به روزرسانی سیستم کنترل و اصلاح و به روزرسانی عوامل عملکردی انجام شد، و طی دو راند دلفی تائید اعتبار شد. نتیجه: به طورکلی جمع بندی نهایی حاکی از آن است که مدیریت مشارکتی دولت با سازمان تأمین اجتماعی، به عنوان متولی سلامت در امر تعرفه گذاری و به طبع آن افزایش قدرت نظارتی سازمان بیمه گر از طریق تعریف شاخص های دقیق و قابل اندازه گیری به منظور ارزیابی عملکرد ارائه کنندگان، می تواند تا حد زیادی موارد بروز تقلب و تخلف را کاهش دهد.          
۳.

بررسی اثرات نگرش و ادراک شاغلین بر رفتار بیمه درمان تکمیلی آنان

کلید واژه ها: بیمه های درمان تکمیلی رفتار بیمه ای نگرش ادراک رضایت مندی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 551 تعداد دانلود : 171
هدف: استفاده از پوشش های بیمه ای درمان تکمیلی، خدمات درمانی را مقرون به صرفه نموده و به بیمه شدگان کمک می کند تا به نحو مناسبی ازاین گونه خدمات استفاده کنند. پژوهش حاضر تلاش دارد تا اثرات نگرش و ادراک شاغلین بخش های عمومی و خصوصی بر رفتار بیمه درمان تکمیلی آنان را موردمطالعه و بررسی قرار دهد. روش: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش گردآوری داده ها توصیفی پیمایشی، از نوع همبستگی و داده های پژوهش به کمک پرسش نامه جمع آوری شده است. جامعه آماری پژوهش، شاغلین بخش عمومی و بخش خصوصی شهر تهران هستند. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از تحلیل رگرسیون و مدل سازی معادلات ساختاری انجام شده است. یافته ها: بر اساس یافته های پژوهش حاضر متغیرهای نگرش و ادراک بر رفتار بیمه ای شاغلین (شامل متغیرهای احساس ضرورت خرید بیمه های تکمیلی درمان، بررسی و انتخاب طرح های بیمه ای موجود، خرید طرح بیمه ای انتخاب شده و استفاده از طرح بیمه ای خریداری شده) اثر مثبت و معناداری دارند. همچنین اثرات 7 متغیر جمعیت شناختی (جنسیت، سن، تحصیلات، سازمان محل خدمت، درآمد، وضعیت تأهل و اندازه خانوار) بر ضرورت خرید بیمه های درمان تکمیلی و میزان رضایت مندی افراد از این نوع بیمه ها موردمطالعه و بررسی قرار گرفت. نتایج بیانگر اثرگذاری برخی از این متغیرها همچون سن بود. نتیجه: بنا بر یافته های این پژوهش، هرچه نگرش و ادراک افراد نسبت به بیمه های درمان تکمیلی بهبود و تقویت شود، به همان میزان می توان شاهد رشد و توسعه این قبیل بیمه ها در سطح جامعه هستیم.      
۴.

بررسی عوامل موثر بر اشتغال در حوزه تعاونی های کشاورزی و تاثیرآن بر منابع بیمه ای سازمان تامین اجتماعی: (رهیافت سنجی فضایی و هم جمعی)

کلید واژه ها: اشتغال اقتصادسنجی فضایی تأمین اجتماعی شرکت های تعاونی کشاورزی منابع بیمه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 101 تعداد دانلود : 787
مقدمه: این مطالعه به بررسی عوامل مؤثر بر اشتغال تعاونی های کشاورزی در ایران می پردازد.اهمیت تعاونی ها در اقتصاد به اندازه ای است که حتی اصل ۴۴ قانون اساسی ایران تأکید فراوانی بر حمایت و به کارگیری ظرفیت های آن دارد. روش: در این پژوهش تلاش می شود تا با استفاده از مدل های اقتصادسنجی فضایی، عوامل مؤثر بر اشتغال تعاونی های کشاورزی مورد بررسی قرار گیرد. پس از انجام آزمون های موران، هاسمن و ضرایب لانگراژ با استفاده از مدل دوربن فضایی (SDM)، اثر متغیرهای سرمایه گذاری تعاونی کشاورزی، شاخص تورم، دستمزد، بر وضعیت اشتغال تعاونی های مذکور موردبررسی قرارگرفته است. یافته ها:  نتایج حاکی از اثر مثبت و معنادار سرمایه گذاری تعاونی های موردبررسی و شاخص تورم بر اشتغال است همچنین بر اساس مدل برآوردی، افزایش دستمزد در سایر استان ها منجر به اثر منفی و معنادار در اشتغال استان i می شود به این صورت که با افزایش دستمزد بخش تعاونی کشاورزی سایر استان ها، اشتغال تعاونی کشاورزی در استان i نیز مانند اثرات مستقیم کاهش می یابد. در بخش پایانی این مطالعه با توجه به اهمیت سیاست های ابلاغی رهبری، به برآورد و بررسی تأثیر اشتغال تعاونی های کشاورزی بر بهبود منابع بیمه ای سازمان تأمین اجتماعی با استفاده از روش OLS پرداخته می شود. نتایج نشان دهنده ی ضریب مثبت و کوچک تر از یک برای اشتغال تعاونی کشاورزی است که حاکی از آن است که باوجوداینکه تأثیر اشتغال بر منابع بیمه ای مثبت است اما منابع بیمه ای کمتر از اشتغال تعاونی های کشاورزی افزایش می یابد.        
۵.

سیاست تغییر نرخ جایگزینی و تعیین استراتژی بهینه اصلاحات پارامتریک سازمان تأمین اجتماعی

کلید واژه ها: اصلاحات پارامتری سن بازنشستگی مدل های توازن خودکار نرخ حق بیمه نظام بازنشستگی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 257 تعداد دانلود : 999
مقدمه: تغییر سیاست های حوزه بازنشستگی در جهان، درنتیجه بروز ناپایداری مالی در صندوق های بازنشستگی طی سال های اخیر امری رایج شده است. صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی نیز از این پدیده مستثنا نبوده و مطابق آمارها با مشکل ناپایداری مالی روبرو شده است. پائین بودن سن بازنشستگی و فرمول سخاوتمندانه تعیین مستمری، لزوم انجام اصلاحات پارامتری را در کوتاه مدت بیش ازپیش گوشزد می کند. هدف و روش: هدف این تحقیق ارائه استراتژی بهینه اصلاحات پارامتری و بررسی تأثیر کاهش نرخ جایگزینی در تعیین مقادیر بهینه نرخ حق بیمه و سن بازنشستگی نرمال، در چارچوب مدل های توازن خودکار است .روش تحقیق به لحاظ هدف کاربردی است. تحلیل و گردآوری داده ها بر اساس نتایج بهینه سازی مدل غیرخطی در محیط نرم افزار متلب با استفاده از الگوریتم ژنتیک صورت گرفته است. نتیجه: یافته های تحقیق حاکی از این است که پایداری مالی صندوق تأمین اجتماعی، در گروی افزایش 9 درصدی نرخ حق بیمه و افزایش سن بازنشستگی نرمال مردان و زنان به میزان 02/5 سال در دوره 20 ساله آتی است. اتخاذ سیاست اصلاح نرخ حق بیمه و سن بازنشستگی، همراه با کاهش 10 درصدی نرخ جایگزینی، می تواند با بهبود وضعیت نقدینگی صندوق، روند افزایش نرخ حق بیمه و سن بازنشستگی را کند نماید. به طوری که نرخ حق بیمه تا 8% و سن بازنشستگی تا 87/3 سال رشد می یابد.        
۶.

تأثیر برنامه های تأمین اجتماعی در پیشگیری از جرم

نویسنده:

کلید واژه ها: پیشگیری از جرم تأمین اجتماعی جرم

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 606 تعداد دانلود : 750
هدف: پیشگیری از جرم بعد از ناکارآمدی شیوه های کیفری از جانب دولت ها پذیرفته شد و بر همین اساس برنامه ریزی های مناسبی توسط کشورها در این راستا معمول و با تفویض اختیار، متناسب با شرح وظایف سازمان ها، موضوع توسط آنها پیگیری می شود، سازمان تأمین اجتماعی با اجرای برنامه های خود به نوعی در راستای کنترل جرم کمک می نماید، هدف این پژوهش، پی بردن به میزان تأثیر برنامه های تأمین اجتماعی در پیشگیری از جرم است. روش: پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و از حیث روش توصیفی–پیمایشی است. جامعه آماری 85 نفر از فرماندهان، مدیران و اساتید حوزه پیشگیری از جرم بوده که با استفاده از جدول مورگان تعداد 70 نفر آنان تعیین شدند. روش گردآوری داده ها به صورت کتابخانه ای و میدانی و ابزار گردآوری، فیش برداری و پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی محتوایی و صوری آن  به وسیله خبرگان و پایایی آن با آزمون ضریب آلفای کرونباخ (87/0) تأیید و همچنین برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون رگرسیون چند متغیره استفاده شد. یافته ها: بر اساس یافته ها خدمات تأمین اجتماعی در سه حوزه 1-خدمات بیمه ای،2-خدمات حمایتی و توان بخشی و 3- خدمات امدادی، در پیشگیری از وقوع ریشه های جرائم مانند فقر، بیکاری و ... مؤثر بوده و کمک شایانی به دستگاه های متولی در پیشگیری از وقوع جرم خواهد نمود.  نتیجه گیری: نهاد تأمین اجتماعی می تواند با رویکردی جدید و با هدف کاهش وقوع جرائم برنامه های خود را تنظیم و با عقد تفاهم نامه با سایر سازمان ها، کارآمدتر از گذشته و با بهره گیری از ظرفیت موجود در راستای پیشگیری از وقوع جرائم قدم بردارد.         

معرفی کتاب ها

۱.

کتابشناسی؛ Financial Sustainability of Pension Systems: Empirical Evidence from Central and Eastern European Countries

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 353 تعداد دانلود : 297
در بخش کتابشناسی این شماره کتاب "Financial Sustainability of Pension Systems" معرفی شده است. پایداری سیستم های بازنشستگی عمومی به یک چالش مهم برای دولت ها و مؤسسات در سراسر جهان تبدیل شده است. این کتاب در 10 فصل به عناصر تأثیرگذار بر پایداری سیستم های بازنشستگی، با تمرکز ویژه بر کشورهای اروپای مرکزی و شرقی می پردازد.
۲.

کتابشناسی؛ The Handbook on Child Welfare Practice

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 387 تعداد دانلود : 503
در بخش کتابشناسی این شماره کتاب "The Handbook on Child Welfare Practice" معرفی شده است. این کتاب تحقیقات پیشرفته و بهترین شیوه ها در زمینه رفاه کودکان را در متنی گنجانده است که هدف آن آموزش و اصلاح مهارت های پیشرفته رفاه کودک برای متخصصان رفاه کودک است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۰