تامین اجتماعی

تامین اجتماعی

تامین اجتماعی دوره 18 تابستان 1401 شماره 2 (پیاپی 64)

مقالات

۱.

تحلیل پایداری مالی صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی با استفاده از پویایی های سیستم در افق زمانی 1430

نویسنده:
تعداد بازدید : 309 تعداد دانلود : 714
هدف: نظر به نقش مهم صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی در توسعه و رفاه اجتماعی کشور، توجه به پایداری آن ضروری است. ارزیابی پایداری سیستم های بازنشستگی ازجمله مسائل  پیچیده ای است که به دلیل تعدد متغیرهای تأثیرگذار و تغییر متغیرها در بلندمدت نمی توان آنها را به سادگی مطالعه و تحلیل نمود. هدف این مقاله تحلیل پایداری مالی صندوق مزبور در افق زمانی 1430 است . روش: در این پژوهش با استفاده از اطلاعات و آمار سازمان تأمین اجتماعی و پیش بینی تعداد بیمه شدگان و مستمری بگیران، مدلی بر پایه پویایی های سیستم، طراحی و به کمک آن پایداری صندوق بازنشستگی فوق بررسی و تحلیل شد. پویایی سیستم بر پایه سه رشته علمیِ مدیریت سنتی سیستم های اجتماعی، تئوری بازخوردی و شبیه سازی کامپیوتری بوده و به منظور بررسی و مطالعه انواع سیستم های بازخوردی و پیچیده نظیر سیستم های اجتماعی استفاده می شود . یافته ها : بر اساس مدل شبیه سازی این پژوهش، از ابتدای سال پایه (1395)، سازمان با کسری نقدینگی مواجه بوده و از سال 1406 درآمد سازمان (تفاضل مصارف از منابع تعهدی) نیز منفی خواهد شد و روند صعودی کسری نقدینگی از اوایل 1415 به دلیل بسته شدن پنجره جمعیتی به سرعت افزایش خواهد یافت . نتایج : با توجه به وضعیت فعلی سازمان، نیاز فوری به انجام اصلاحات پارامتریک و یا سیستمی الزامی است. این مدل ساختار درون زاد و ارتباطات بین اجزای سیستم را شفاف نموده و می تواند نقش مهمی در شناخت عواقب سیاست های پیشنهادی مدیران و مسئولین ایفا نماید.
۲.

نقش حمایت ها و مساعدت های اجتماعی در کاهش فقر و محرومیت زدایی؛ بینش های مفهومی و نظری

نویسنده:
تعداد بازدید : 742 تعداد دانلود : 884
هدف: نظام تأمین اجتماعی چندلایه شامل سه لایه بیمه ای، حمایتی و تکمیلی است که در سیاست های کلی تأمین اجتماعی مورد تأکید قرار گرفته است. در این مقاله تمرکز بر لایه حمایتی است و با توجه به اهمیت لایه حمایتی در کاهش فقر و محرومیت زدایی، ضرورت دارد تا به بینش های مفهومی و نظری این حوزه پرداخته شود. روش: مقاله حاضر مبتنی بر مطالعه اسنادی و کتابخانه ای انجام شده است. یافته ها و نتایج: در نظام تأمین اجتماعی چندلایه، لایه حمایتی عمدتاً تحت عنوان «مساعدت اجتماعی» مطرح است. در این بخش به لایه حمایتی و مساعدت اجتماعی نظام تأمین اجتماعی چندلایه، اهداف و کارکردهای نظام مساعدت اجتماعی، پارادایم ها و انواع مساعدت اجتماعی پرداخته شده است. در این بخش سه پارادایم اصلی مساعدت اجتماعی تحت عنوان پارادایم استحقاق، پارادایم   کار در برابر دریافت اعانه و پارادایم فعال سازی معرفی شده و مبتنی بر همین پارادایم ها ، از سه نوع مساعدت اجتماعی مبتنی بر نیاز، مساعدت های اجتماعی مبتنی بر شایستگی و مساعدت های اجتماعی مبتنی بر نیاز و شایستگی (ترکیبی) بحث شده است. در پایان براساس مبانی مفهومی و نظری، پیشنهادها و توصیه هایی در راستای بهبود و ارتقاء لایه حمایتی و مساعدت اجتماعی در محورهای اجتماعی و رفاهی مختلف ارائه شده است. درمجموع مقاله حاضر بینش و دانش مفهومی و نظری پژوهشگران مطالعات تأمین اجتماعی، رفاه و سیاست گذاری اجتماعی را ارتقاء می بخشد.
۳.

پیاده سازی پرونده الکترونیک سلامت در ایران: مرور حیطه ای موانع و راهکارهای عملیاتی

تعداد بازدید : 372 تعداد دانلود : 82
مقدمه: با وجود تاکید در اسناد بالادستی و سیاست های کلی تامین اجتماعی، هنوز هم فرآیند پیاده سازی پرونده الکترونیک سلامت (EHR) در نظام سلامت ایران به صورت کامل اجرا نشده است. هدف از این مطالعه، شناسایی و تبیین موانع و راهکارهای عملیاتی برای پیاده سازی EHR در نظام سلامت ایران است. روش: این پژوهش از نوع مروری حیطه ای (Scoping Review) بود که با استفاده از چارچوب Arkesy و O’Malley در 6 گام شامل شناسایی سؤال تحقیق، شناسایی مطالعات مرتبط، انتخاب/غربالگری مطالعات، حیطه بندی/تقسیم بندی داده ها، جمع بندی، خلاصه سازی و گزارش نتایج و ارائه راهنمایی و توصیه های عملی انجام شد. پایگاه های اطلاعاتی داخلی SID، Magiran، Irandoc، و پایگاه های انگلیسی زبان PubMed, Scopus, Web of Science, ProQuest, Google scholar, جستجو شدند. مقالات انتخاب شده، با روش تحلیل محتوا با استفاده از نسخه 10 نرم افزار MAXQDA تحلیل شدند. یافته ها: پس از انجام غربالگر ی ها، 32 مقاله معیارهای ورود به این مطالعه را داشتند. موانع و راهکارهای عملیاتی در سه سطح ماکرو (سیاستگذاری و مدیریت سلامت)، مزو (مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت) و میک رو (ارائه دهندگان خدمات سلامت) طبقه بندی شدند. مدیریت و رهبری مطلوب، تهیه استانداردهای لازم، فرهنگ سازی در جامعه، آماده کردن فرآیندها، آموزش کارکنان قبل از اجرای طرح، مشارکت کارکنان در اجرای طرح و حمایت مالی دولت از مهمترین راهکارهای عملیاتی برای اجرای EHR در ایران بود. نتیجه گیری: پیاده سازی EHR در نظام سلامت ایران با موانعی روبرو است که باید اقداماتی به طور هماهنگ و همزمان در سطوح سیاستگذاری و مدیریت سلامت، مراکز ارائه دهنده و ارائه کنندگان خدمات سلامت انجام شود تا کارایی و اثربخشی ارتقاء پیدا کند.
۴.

بررسی تاثیر عوامل مؤثر بر مدیریت نقدینگی و جریان وجوه نقد در سازمان تأمین اجتماعی (اداره کل تامین اجتماعی شهرستانهای استان تهران)

تعداد بازدید : 718 تعداد دانلود : 438
مدیریت نقدینگی یکی از بزرگ ترین چالش هایی است که سازمان های بزرگ که فعالیت مالی انجام می دهند با آن روبرو هستند. سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان ارائه دهنده خدمات درمانی و اجتماعی برای ایفای هرچه بهتر نقش خود در تعهداتش نیاز مبرم به مدیریت نقدینگی دارد. این بدان دلیل است که افزایش تعهدات در سال های گذشته منجر به کاهش منابع و اعتبارات آن شده است. هدف: هدف این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر مدیریت نقدینگی سازمان تأمین اجتماعی در محدوده اداره کل شهرستان های استان تهران است. عوامل گسترش ساختار مدیریت نقدینگی، برنامه ریزی اقتضایی، صرفه جویی، کنترل داخلی، مطالبات، درآمد حق بیمه و تعهدات، متغیرهای مستقل و مدیریت نقدینگی متغیر وابسته این تحقیق است. روش: روش پژوهش کاربردی از نوع پیمایشی و جامعه آماری 226 نفر از کارمندان واحدهای حسابداری، درآمد و اجرائیات اداره کل شهرستان های استان تهران و شعب تابعه است که با استفاده از فرمول کوکران، 148 نفر از این افراد با روش نمونه گیری طبقه بندی تصادفی ساده انتخاب شده اند. از ابزار پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات و آلفای کرونباخ برای سنجش پایایی پرسشنامه و معیارهای روایی همگرا و روایی تشخیص پایایی، برای تائید روایی و کیفیت مدل استفاده شده است. حجم بالای نمونه، نرمال بودن داده ها را تایید می کند. از آزمون t-تک نمونه برای بررسی اثر گویه ها بر سازه خود و اثر متغیرهای مستقل بر متغیرهای وابسته، تحلیل معادلات ساختاری به منظور تجزیه و تحلیل مدل استفاده شده است. نتیجه: نتایج این تحقیق نشان داد که عامل گسترش ساختار مدیریت نقدینگی، در مقایسه سایر عوامل بیشترین اثر را در مدیریت نقدینگی و همچنین سازه مطالبات، بیشترین اثر را بر سازه تعهدات در مقایسه با سازه های صرفه جویی، برنامه ریزی اقتضایی و درآمد حق بیمه دارد. لذا تمرکز بر گسترش ساختار مدیریت نقدینگی می تواند راه گشای بسیاری از مشکلات در کنترل جریان وجه نقد باشد و طرح و برنامه مدون جهت وصول مطالبات معوق به مدیریت نقدینگی کمک کند.
۵.

بررسی وضعیت پایداری مالی نظام بازنشستگی ایران

نویسنده:
تعداد بازدید : 230 تعداد دانلود : 182
هدف: هدف این مطالعه بررسی پایداری مالی نظام بازنشستگی ایران است تا به کمک آن بتوان اصلاحاتی را جهت بهبود آن تبیین نمود. روش: روش شناسی این پژوهش، کیفی است. روش گردآوری داده ها مطالعه اسناد و مقالات، قوانین و گزارش های سازمان تأمین اجتماعی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر سازمان های مرتبط در خصوص نظام بازنشستگی بوده است. یافته ها: روند کنونی فعالیت صندوق های بازنشستگی ایران، رشد بالای اعتبارات موردنیاز برای تأمین کسری منابع صندوق های بازنشستگی کشوری و لشگری ایران و افزایش وابستگی این صندوق ها به منابع عمومی را نشان می دهد. نتیجه گیری: زمانی که ریسک های جمعیتی، مانند کاهش نیروی کار و ریسک های اقتصادی مانند کسری مالی صندوق های بازنشستگی وجود دارد، نیاز به سازوکارهایی جهت بهبود پایداری مالی سیستم در بلندمدت احساس می شوند. بر اساس نتایج پژوهش، تغییر شیوه محاسبه حقوق بازنشستگی و افزایش سال های پرداخت حق بیمه می تواند ناترازی مالی را کاهش و پایداری مالی را در نظام بازنشستگی ایران افزایش دهد.
۶.

مجوززدایی در بخش خدمات عمومی با هدف رونق فضای کسب وکار با تاکید بر ماده 37 قانون تامین اجتماعی

نویسنده:
تعداد بازدید : 707 تعداد دانلود : 377
مجوززدایی با هدف بهبود محیط کسب وکار به خصوص در شروع کسب وکار، بخشی از فرایند مقررات زدایی است که مدت ها در ایران مطرح شده است اما علی رغم تصریح قانونی، فرایند مجوزدایی موفق نبوده است. همچنین، باوجود تأکید قانونی بر مجوززدایی در بخش خدمات عمومی، نهادهای مربوطه، به نقش سازمان های ارائه دهنده خدمات عمومی در صدور مجوزها و تأثیر آن بر محیط کسب وکار بی توجه بوده اند. این پژوهش با تمرکز بر گواهی های صادره از سازمان تأمین اجتماعی و با تشریح مشکلات ناشی از آن، در بین واحدهای اقتصادی، به ارائه راهکارهای اجرایی جایگزین می پردازد، بدون آنکه حقوق بیمه شدگان را نادیده گرفته و به حمایت مطلق و یک جانبه از کارفرما بپردازد، به دنبال تنظیم گری در این حوزه است که این تنظیم گری، لزوماً به معنای اصلاح یا حذف ماده قانونی، به عنوان ساده ترین راه حل نیست، بلکه هدف استفاده از جایگزین هایی با قواعد نرم و کارا است که امکان سوءاستفاده از صلاحیت توسط سازمان تأمین اجتماعی را به حداقل برساند.
۷.

اخلاق کار و توسعه اقتصادی: تحقیقی درباره تز ماکس وبر

تعداد بازدید : 90 تعداد دانلود : 72
هدف مقاله حاضر، روشن ساختن روابط تئوریزه شده وبر با تأثیر بر شرایط اقتصادی اجتماعی (رابطه اخلاق کاری و توسعه اقتصادی) و روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی بوده است. یافته ها و نتایج؛ نشان می دهد که هر چند تز وبر اخلاق کاری بالا را به تعلق به آیین پروتستان نسبت می دهد، اما نویسندگان مقاله حاضر، به این نتیجه رسیده اند که روحیه سرمایه داری مرتبط با اخلاق پروتستان ماکس وبر با پروتستانتیسم ارتباط ندارد، بلکه با مرحله مدرنیزاسیون توسعه اقتصادی همراه است. نتایج نشان می دهد که، اولویت برای کار سخت در میان سایر ادیان و افراد غیرمذهبی در زمان رشد اقتصادی بالا دیده می شود و پس از مرحله نوسازی کاهش می یابد. پژوهشگران به یک رابطه قوی بین سطح رشد و توسعه اقتصادی در دوران کودکی فرد و اخلاق کار فرد دست یافته اند. آنها از رویکرد اپیدمیولوژیک استفاده کرده اند، تا نشان دهند که جهت رابطه از رشد و سطح توسعه اقتصادی در زمان شکل گیری مقادیر تا اخلاق کار ادامه می یابد. یافته ها نشان می دهد، تبعیت از پروتستان با اخلاق کاری رابطه مثبت دارد، اما این رابطه از قدرت اقتصادی کمتری برخوردار است.

معرفی کتاب ها

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۰