تامین اجتماعی

تامین اجتماعی

تامین اجتماعی دوره 16 تابستان 1400 شماره 3 (پیاپی 60)

مقالات

۱.

بررسی مشاغل سخت و زیان آور در پرتو آراء دیوان عدالت اداری

کلید واژه ها: آراء قضایی بازنشستگی دیوان عدالت اداری مشاغل سخت و زیان آور

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 256 تعداد دانلود : 177
هدف: در مقاله حاضر حقوق سازمان تأمین اجتماعی از منظر آراء صادره در دیوان عدالت اداری درباره مشاغل سخت و زیان آور و همچنین، نیاز به اصلاح قانون، رویه های قضایی و بیان ملزومات قانونی برای اجرای تکالیف سازمان به مثابه راه های پیشگیری شکایات بررسی شده است. روش: پژوهش حاضر حاصل بهره گیری از تحلیل مشاغل سخت و زیان آور از منظر آراء دیوان عدالت اداری است. یافته ها و نتیجه : سازمان تأمین اجتماعی در راستای انجام تکالیف حق دارد با بهره گیری از قوانین جامع و مانع از ارائه شکایت و صدور رأی علیه این صندوق پیشگیری کند که این مهم مستلزم تنقیح قوانین پراکنده و مبهم در خصوص مشاغل سخت و زیان آور توسط قانونگذار به دلیل تعیین دقیق افراد مشمول تبصره 2 ماده 76 و تبیین احراز شرایط قانونی حاکم بر مشاغل سخت و زیان آور، تعمیق در اختیارات قانونی سازمان توسط قضات درباره احراز شرایط بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور و تطبیق عنوان شغلی واقعی بیمه شدگان با تأییدیه کمیته استانی، وضع ضمانت اجرای مؤثر از قبیل جزای نقدی جهت رفع آلایندگی به سبب پیشگیری از تبعات احتمالی بر سلامتی کارگران و بار مالی آن بر سازمان، بهره مندی از تفسیر اصولی و عدم استفاده از تفسیر لفظی در قوانین سخت و زیان آور است.
۲.

رتبه بندی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی حسابداران سازمان تأمین اجتماعی با استفاده از رویکرد مدل سازی ساختاری تفسیری و مدل یابی معادلات ساختاری

کلید واژه ها: رضایت شغلی سازمان تأمین اجتماعی رضایت شغلی حسابداران مدل سازی ساختاری تفسیری مدل یابی معادلات ساختاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 370 تعداد دانلود : 992
تعریف: یکی از مهم ترین راه های دستیابی به یک محیط کاری ایدئال، سرلوحه قراردادن رضایت شغلی کارکنان است. رضایت شغلی مفهومی ذهنی است که به تفکر کارکنان در خصوص محیط کار بازمی گردد. تفکری که اگر احساس و باور کارکنان درباره سازمان مثبت باشد، احتمال موفقیت سازمان در جنبه های دیگر نیز با درصد قابل ملاحظه ای افزایش می یابد. هدف: هدف این تحقیق بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی حسابداران در سازمان تأمین اجتماعی با استفاده از روش مدل سازی ساختاری تفسیری و مدل یابی معادلات ساختاری است. روش: روش شناسی پژوهش ترکیبی از روش کیفی و کمی است که برای جمع آوری مؤلفه های رضایت شغلی حسابداران از روش کیفی از طریق بررسی مبانی نظری و تئوریک و انجام تحلیل دلفی فازی با مشارکت خبرگان انجام شده است. نتیجه: نتایج پژوهش نشان می دهد اساسی ترین مؤلفه مؤثر بر رضایت شغلی حسابداران سازمان تأمین اجتماعی حقوق و پاداش است. همچنین، نتایج حاصل از مدل یابی معادلات ساختاری نشان می دهد تمامی مؤلفه ها رابطه مثبتی با رضایت شغلی حسابداران دارند. نتایج بیانگر آن است که شناخت عوامل مؤثر بر رضایت شغلی حسابداران باعث می شود بهره وری و روحیه فرد بالا برود و درصدد کسب مهارت های جدید شغلی بر آید و در نهایت، عملکرد سازمان و همچنین، رضایت مندی شغلی نیز ارتقا یابد.  
۳.

تأملی بر تکالیف حکومت اسلامی و مبانی حقوق بشری بر حق تأمین اجتماعی

کلید واژه ها: حق حق بر تأمین اجتماعی تکالیف دولت اسلامی حقوق بشر

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 825 تعداد دانلود : 881
هدف: حق بر تأمین اجتماعی از ابتدایی ترین حقوق بشری است که در اسناد حقوق بشری به عنوان نسل دوم حقوق بشر آمده است. یکی از مهم ترین و اساسی ترین موضوعات در زمان حاکمیت حکومت اسلامی چگونگی برخورد با موضوعات جدید و یافتن سابقه و به عبارت دیگر، حقیقت شرعیه یا متشرعه است. از جمله این مسائل  مسئله حق بر تأمین اجتماعی است که می تواند یک موضوع انسانی، حقوقی و فقهی دارای ابعاد فراوان اجتماعی و فردی در عصر حاضر باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی حق مردم بر تأمین اجتماعی در دولت اسلامی و مبانی حقوق بشری بر حق تأمین اجتماعی است. این اصل در قوانین داخلی کشورها نیز وارد شده است، و جمهوری اسلامی ایران نیز در قانون اساسی و قوانین عادی به این اصل مهم توجه داشته است. روش: پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی– تحلیلی و با بررسی اصل 29 قانون اساسی و معاهدات حقوق بشری نگاشته شده است. یافته ها و نتیجه: نتایج این مطالعه نشان می دهد ازآنجاکه رفاه اجتماعی نوین با هر نوع نگرش، بیش از آنکه بر گروه های آسیب دیده متمرکز باشد، اصلی ترین هدف خود را بر جلوگیری از گسترش آسیب و بروز موارد جدید قرار می دهد، این مدل مطلوب باید بتواند به جای آنکه فقط گروه های آسیب دیده را مدنظر قرار دهد، در همه سطوح موردانتظار فعالیت کند و حیطه عمل خود را به تمام آحاد جامعه از نظر پیشگیری از بروز آسیب دیدگی تعمیم دهد.  
۴.

بررسی مفهومی حق «آزادی از کار» در چهارچوب اقتصاد انسانی: بازاندشی حقوق بنیادین کار

کلید واژه ها: آزادی از کار اقتصاد انسانی حق کار حقوق بنیادین کار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 483 تعداد دانلود : 736
هدف : حق «آزادی از کار» رویکردی است که به عنوان یک حق انسانی جدید در عرصه کار مطرح شده و هدف آن حمایت از کارگر نه به مثابه «عامل تولید اقتصادی»، بلکه از منظر «انسان بودن» است. این رویکرد تلاش دارد در چارچوب اقتصاد انسانی نیاز به تکیه بر کار را کاهش و پتانسیل و خلاقیت انسانی را به منظور انتقال از حق کار به «آزادی از کار» افزایش دهد؛ به گونه ای که به جای کار به عنوان هدفی فی نفسه، اهدافِ کار لحاظ شود. حق مزبور در زمره حقوق بنیادین کار قرار نگرفته است. روش : مقاله حاضر مبتنی بر روش توصیفی- تحلیلی و جمع آوری اطلاعات مربوط به مسئله و مطالعات مرتبط به روش کتابخانه ای، ضمن بررسی مفهومی ابعاد آزادی در رابطه با کار و به طور خاص، توسعه مفهوم حق «آزادی از کار» به ارزیابی این مسئله می پردازد که حقوق بنیادین کار موجود تا چه اندازه آزادی در رابطه با کار، به ویژه «آزادی از کار» را گسترش و ارتقاء می دهد. یافته ها : به منظور گسترش آزادی در رابطه با کار، اعمال و اجرای واقعی و هرچه بیشتر حقوق بنیادین کار در راستای آزادی در کار و «آزادی از طریق کار» مورد نیاز خواهد بود. نتایج : نتایج حاکی است در اقتصاد بازار کار فعلی حقوق بنیادین کار اساساً همچنان به ایفای وظیفه سنتی خود، یعنی حمایت از کارگر تحت عنوان عامل تولید اقتصادی ادامه می دهد که از این منظر فضای زیادی برای بحث در مورد «آزادی از کار» فراهم نمی کند. اگرچه برخی از حقوق بنیادین کار، آزادی در رابطه با کار را گسترش می دهند؛ اما نقش آن در گسترش «آزادی از کار» کمترین قابلیت و توانایی را دارد.
۵.

طبقه بندی داده های نظرسنجی بیمارستان تأمین اجتماعی شهدای کارگر یزد با الگوریتم درخت تصمیم

نویسنده:

کلید واژه ها: ارزیابی مدل داده کاوی درخت تصمیم طبقه بندی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 950 تعداد دانلود : 577
هدف: داده کاوی علم و تکنیک هایی است که برای تجزیه وتحلیل داده ها به منظور کشف و استخراج الگوهای ناشناخته قبلی استفاده می شود. همچنین، به عنوان بخش اصلی فرآیند کشف دانش در پایگاه های داده در نظر گرفته می شود. هدف اصلی ما ساخت یک مدل طبقه بندی کارآمد با دقت بالا برای بهبود کارایی و اثربخشی است. روش: در این مقاله یک تکنیک یادگیری نظارت شده به منظور ایجاد یک درخت تصمیم برای داده های نظرسنجی بیمارستان تأمین اجتماعی شهدای کارگر یزد معرفی می کنیم. هدف اصلی ساخت یک مدل طبقه بندی کارآمد با دقت بالا برای بهبود کارایی و اثربخشی فرآیند پذیرش است. برای ساخت درخت تصمیم از الگوریتم CART و بسته rpart موجود در زبان برنامه نویسی R استفاده شده است و مدل نهایی با استفاده از روش های رایج ارزیابی، ارزیابی شد. نتیجه: طبق نتیجه به دست آمده، مهم ترین طبقه (از سمت راست) طبقه اول است؛ زیرا حدود 84 درصد از داده ها را شامل می شود. این طبقه نشان می دهد که اگر میزان رضایت از پزشک بزرگتر یا مساوری 3 و همچنین، میزان رضایت از کارکنان پذیرش بزرگتر یا مساوی 4 باشد، 84 درصد از مراجعه کنندگان در صورت نیاز، مجدداً به بیمارستان مراجعه می کنند.  
۶.

رابطه فرهنگ سازمانی با یادگیری سازمانی و تأثیر متغیرهای فردی (مطالعه موردی: بیمارستان ها و درمانگاه های تأمین اجتماعی استان اردبیل)

کلید واژه ها: پرستاری و مامایی سازمان تأمین اجتماعی فرهنگ سازمانی یادگیری سازمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 239 تعداد دانلود : 153
مقدمه: در مراکز ارائه دهنده خدمات درمانی  اطمینان از فرهنگ سازمانی و  یادگیری سازمانی و تأثیر متغیرهای فردی کارکنان بر آن برای مدیران ضرورت است. پژوهش با هدف بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با یادگیری سازمانی و تأثیر متغیرهای فردی کارکنان پرستاری و مامایی بیمارستان ها و درمانگاه های تأمین اجتماعی استان اردبیل، در سال 1400 انجام شد. روش: پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی (هم خوانی) روابط بین متغیرها است. از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت داده ها کمی است. جامعه آماری این پژوهش 265 نفر بود و با استناد به فرمول کوکران، 157 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جمع آوری داده ها به روش تصادفی به وسیله پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون و پرسشنامه یادگیری سازمانی سنگه انجام گرفت. پایایی پرسشنامه ها با محاسبه آلفای کرونباخ برای پرسشنامه فرهنگ سازمانی 90/0 و برای پرسشنامه یادگیری سازمانی 93/0 به دست آمد. تجزیه وتحلیل داده ها و تحلیل های آماری با استفاده از نرم افزار SPSS صورت گرفت. یافته ها: بر اساس الگوی تحقیق  بین مؤلفه های فرهنگ سازمانی، یادگیری سازمانی  و متغیرهای فردی کارکنان پرستاری و مامایی در بیمارستان ها و درمانگاه های تأمین اجتماعی استان اردبیل رابطه معناداری وجود دارد.  نتیجه گیری: نتیجه تحقیق حاکی از ادراکات ذهنی نامطلوب کارکنان پرستاری و مامایی بیمارستان ها و درمانگاه های تأمین اجتماعی استان اردبیل از متغیر یادگیری سازمانی بود که در این بین عامل رسالت فرهنگ سازمانی بیشترین نقش را در تبین میزان مطلوبیت یادگیری سازمانی دارد. نقش سایر عناصر فرهنگ سازمانی نظیر انطباق پذیری، سازگاری و مشارکت در رتبه های بعدی است.
۷.

سیاست اجتماعی و مسائل رفاهی نهاد خانواده

کلید واژه ها: خانواده سیاست اجتماعی دولت رفاه تأمین اجتماعی نابرابری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 988 تعداد دانلود : 178
خانواده نهادی پویا است؛ زیرا همراه با دگرگونی هایی که در زمینه اجتماعی پیرامون اش در جریان است دگرگون می شود. با وجود این، نوعی پیوستگی تاریخی نیز در نهاد خانواده مشاهده می شود که ریشه در رویه ها و ایدئولوژی های گذشته دارد. به علاوه، امروزه گوناگونی در خانواده ها نیز بیش از گذشته دیده می شود. در این مقاله با تأکید بر وضعیت نهاد خانواده و دولت رفاه و تأمین اجتماعی، پیوند سیاست گذاری اجتماعی با ابعاد مختلف زندگی خانوادگی در ایالات متحده بررسی می شود. در طی دگرگونی های جمعیت شناختی جامعه آمریکایی، کشمکش های خانواده های فرودست، به دلیل عدم وجود سیاست های عمومی و رفاهی برای حمایت از خانواده ها وخیم تر شده اند. از سوی دیگر، بیشتر هزینه های دولت ایالات متحده در برنامه های رفاهی و سیاست گذاری های اجتماعی به تأمین اجتماعی و سلامت سالمندان اختصاص دارد. در واقع، سیاست اجتماعی به منظور بهبود رفاه برخی از خانواده ها مورد استفاده قرار گرفته است و در عین حال، نسبت به رفاه خانواده های دیگر بی اعتنا یا حتی بر ضد آنها بوده است. می توان گفت دولت رفا ه ایالات متحده در مقایسه با سایر کشورهای توسعه یافته دولت ضعیفی بوده است. اگرچه زندگی خانوادگی در ایالات متحده دگرگونی های بسیاری داشته است، ولی برخی شرایط از جمله نابرابری های ایجادشده در خانواده ها در پی سلسله مراتب های جنسیتی، نژادی و طبقاتی همچنان ادامه یافته اند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۰