مجوززدایی در بخش خدمات عمومی با هدف رونق فضای کسب وکار با تاکید بر ماده 37 قانون تامین اجتماعی
آرشیو
چکیده
مجوززدایی با هدف بهبود محیط کسب وکار به خصوص در شروع کسب وکار، بخشی از فرایند مقررات زدایی است که مدت ها در ایران مطرح شده است اما علی رغم تصریح قانونی، فرایند مجوزدایی موفق نبوده است. همچنین، باوجود تأکید قانونی بر مجوززدایی در بخش خدمات عمومی، نهادهای مربوطه، به نقش سازمان های ارائه دهنده خدمات عمومی در صدور مجوزها و تأثیر آن بر محیط کسب وکار بی توجه بوده اند. این پژوهش با تمرکز بر گواهی های صادره از سازمان تأمین اجتماعی و با تشریح مشکلات ناشی از آن، در بین واحدهای اقتصادی، به ارائه راهکارهای اجرایی جایگزین می پردازد، بدون آنکه حقوق بیمه شدگان را نادیده گرفته و به حمایت مطلق و یک جانبه از کارفرما بپردازد، به دنبال تنظیم گری در این حوزه است که این تنظیم گری، لزوماً به معنای اصلاح یا حذف ماده قانونی، به عنوان ساده ترین راه حل نیست، بلکه هدف استفاده از جایگزین هایی با قواعد نرم و کارا است که امکان سوءاستفاده از صلاحیت توسط سازمان تأمین اجتماعی را به حداقل برساند.متن
Delicensing in the public service sector with the aim of promoting the business environment with emphasis on Article ۳۷ of the Social Security Law
De-licensing with the aim of improving the business environment, especially in starting a business, is a part of the de-regulation process that has been proposed for a long time in Iran, but despite the legal stipulation, the de-licensing process has not been successful. Also, despite the legal emphasis on delicensing in the public service sector, the relevant institutions have not paid attention to the role of public service provider organizations in issuing licenses and its impact on the business environment. By focusing on the certificates issued by the social security organization and explaining the problems caused by it, among the economic units, this research provides alternative implementation solutions, without ignoring the rights of the insured and giving absolute and unilateral protection. This research is looking for a regulation in this area, which does not necessarily mean amending or removing the act as the easiest solution, but the goal is to use alternatives with soft and efficient rules which minimizes the possibility of abuse of authority by the social security organization.