School Administration (مدیریت مدرسه)

School Administration (مدیریت مدرسه)

School Administration, Volume 10, Issue 1, Spring 2022 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

An Induction of Schools' Managerial Problems in IRAN(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: induction Managerial problems Schools Principals

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 438 تعداد دانلود : 479
هدف از این مطالعه بررسی مشکلات مدیریت مدرسه در ایران بود. این پژوهش یک توصیف همبستگی از نوع ترکیبات ساختاری بود. شرکت کنندگان در این پژوهش همگی مدیران موفق مدارس کشور بودند. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، 500 نفر از مدیران به عنوان نمونه نهایی دعوت به همکاری شدند. برای جمع آوری داده ها از 30 سوالی استفاده شد. ارزشی ارزیابی با بررسی ها خبر و پایایی بر اساس آلفای کرونباخ (86/0) ارزیابی شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل عاملی و معادلات ساختاری استفاده شد. با توجه به نتایج به دست آمده، 6 موضوع با عنوان مشکل سازمانی (10 مؤلفه)، مشکل اداری (6 مؤلفه)، مشکل محیطی - انگیزشی (5 مؤلفه) ایجاد شد. مشکل مالی (5 مؤلفه)، مشکل ساختاری (2 مؤلفه) و مشکل فردی (2 مؤلفه) از مشکلات اصلی مدیریتی مدارس هستند. همچنین روابط روابط این مشکلات تبیین و برازش است که بر اساس یافته ها، انتظار می رود که مدیران مدارس را برای توسعه دهنده های توسعه دهنده ایفای نقش آسیب رسانی کنند.
۲.

Challenges of Professional Learning Communities in Elementary Schools and Practices for Establishing it: Teachers’ Point of view(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: professional learning communities learning communities Principals teachers

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 488 تعداد دانلود : 943
هدف این پژوهش بررسی چالش های جوامع حرفه ای در مدارس ابتدایی تهران و ارائه راهکارهایی برای ایجاد آن بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از روش شناسی آمیخته است. جامعه آماری شامل کلیه 13064 نفر معلمان دوره ابتدایی در سال تحصیلی 98-97 می باشد. در بخش کمی، بر اساس جدول کرجسی - مورگان، حجم نمونه 370 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه های چند مرحله ای انتخاب شدند. در بخش کیفی با 20 معلم ممتاز به صورت هدفمند مصاحبه شد. پرسشنامه «ارزیابی جامعه حرفه ای» توسط الیور و همکاران. و از پرسشنامه پاسخ باز نیمه ساختاریافته استفاده شد. روایی و صوری پرسشنامه کمی توسط پنج نفر از خبرگان ارزیابی شد و روایی پرسشنامه باز با سه روش کنترل سوءتفاهم از مداخلات پاسخگویان با درگیری طولانی مدت با تحقیق، کنترل بیرونی تحقیق تضمین شده است. توسط ناظر خنثی و نظرات شرکت کنندگان در مورد یافته ها و تفاسیر در یک گروه تحقیقات. برای پایایی نامه بسته، مقدار قابل قبول آلفای کرونباخ 89/0 و در پرسشنامه باز ضریب توافق کاپا بین شرکت های پرسش 83/0 به دست آمد. یافته ها نشان داد که تفاوت بین مدارس ابتدایی در جوامع حرفه ای وضعیت و وضعیت مطلوب در تمامی مولفه ها معنادار و پایین تر از سطح مطلوب است.
۳.

The Unspoken Side of Academic Textbooks on School Management(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: symptomatic reading Discourse analysis the game of power

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 717 تعداد دانلود : 82
هر ساله کتاب های درسی دانشگاهی متعددی در زمینه مدیریت مدرسه در ایران منتشر می شود، اما تعداد کمی از آنها با استقبال خوب دانشگاهیان می شوند. که تا کنون 45 بار بازنشر است و «مبانی نظری و مبانی مدیریت آموزشی» که 25 بار باز شده است، از طریق قرائت علامت و تحلیل و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان داد که روایت این دو کتاب بر پارادایم عقلانی است که مدارس را یکپارچه و هماهنگ می نگرد، اما از بازی قدرتی که همیشه همراه با تناقض و تنش بوده، غفلت می کند. زیرا برای حفظ لفاظی منطقی، کتاب های درسی بر اساس اصول تکیه و تنها برخی از نظریه ها در کتاب های منطقی مطرح شده اند که در مورد پویایی قدرت ساکت هستند. روایت علاق بند (نویسنده کتاب ها) همه چیز مربوط به «دینامیک قدرت» را ناگفته بگذارد. این روایت دو دسته از مخاطبان را به خود جذب می کند. دسته اول بازیگران مدارس و دیگر دست اندرکاران نظام آموزشی هستند که از تناقضات مدرسه و دنیای ناعادلانه آن خسته شده اند. بنابراین، پارادایم عقلانی که در بازی قدرت ناگفته باقی می ماند، مانند درمان و بی عدالتی عمل می کند. گروه دوم، برخی از پذیرندگان مربیان هستند که به آموزش دانش مدیریت آموزشی می پردازند. آنها باید مفاهیم را ساده کرده و پیچیدگی ها و ناراحتی های مدیریت آموزشی را بر این اساس زدایی کنند. روایت علاق بند (نویسنده کتاب ها) دارد همه چیز مربوط به «دینامیک قدرت» را ناگفته بگذارد. این روایت دو دسته از مخاطبان را به خود جذب می کند. دسته اول بازیگران مدارس و دیگر دست اندرکاران نظام آموزشی هستند که از تناقضات مدرسه و دنیای ناعادلانه آن خسته شده اند. بنابراین، پارادایم عقلانی که در بازی قدرت ناگفته باقی می ماند، مانند درمان و بی عدالتی عمل می کند. گروه دوم، برخی از پذیرندگان مربیان هستند که به آموزش دانش مدیریت آموزشی می پردازند. آنها باید مفاهیم را ساده کرده و پیچیدگی ها و ناراحتی های مدیریت آموزشی را بر این اساس زدایی کنند. روایت علاق بند (نویسنده کتاب ها) دارد همه چیز مربوط به «دینامیک قدرت» را ناگفته بگذارد. این روایت دو دسته از مخاطبان را به خود جذب می کند. دسته اول بازیگران مدارس و دیگر دست اندرکاران نظام آموزشی هستند که از تناقضات مدرسه و دنیای ناعادلانه آن خسته شده اند. بنابراین، پارادایم عقلانی که در بازی قدرت ناگفته باقی می ماند، مانند درمان و بی عدالتی عمل می کند. گروه دوم، برخی از پذیرندگان مربیان هستند که به آموزش دانش مدیریت آموزشی می پردازند. آنها باید مفاهیم را ساده کرده و پیچیدگی ها و ناراحتی های مدیریت آموزشی را بر این اساس زدایی کنند. دسته اول بازیگران مدارس و دیگر دست اندرکاران نظام آموزشی هستند که از تناقضات مدرسه و دنیای ناعادلانه آن خسته شده اند. بنابراین، پارادایم عقلانی که در بازی قدرت ناگفته باقی می ماند، مانند درمان و بی انصافی عمل می کند. گروه دوم، برخی از پذیرندگان مربیان هستند که به آموزش دانش مدیریت آموزشی می پردازند. آنها باید مفاهیم را ساده کرده و پیچیدگی ها و ناراحتی های مدیریت آموزشی را بر این اساس زدایی کنند. دسته اول بازیگران مدارس و دیگر دست اندرکاران نظام آموزشی هستند که از تناقضات مدرسه و دنیای ناعادلانه آن خسته شده اند. بنابراین، پارادایم عقلانی که در بازی قدرت ناگفته باقی می ماند، مانند درمان و بی انصافی عمل می کند. گروه دوم مربیان مربیان هستند که به آموزش دانش مدیریت آموزشی می پردازند. آنها باید مفاهیم را ساده کرده و پیچیدگی ها و ناراحتی های مدیریت آموزشی را بر این اساس شناسایی کنند.
۴.

Representation of Qualitative-Descriptive Evaluation Experience in Primary Schools(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: Primary School Descriptive Evaluation teachers perception

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 475 تعداد دانلود : 910
ارزیابی کیفیت آموزش و برنامه های آن بسیار مهم است. هدف این پژوهش، تحلیل ادراک ارزشیابی کیفی- توصیفی در مدارس ابتدایی از دیدگاه معلمان است. این پژوهش بادار کیفی با طرح پدیشناسی انجام شد. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه کیفی نیمه ساختاریافته استفاده شد. با استفاده از نمونه گیری هدفمند، اشباع داده ها پس از 15 مصاحبه به دست آمد. دیدگاه های دانش آموز، ارزشیابی کیفی- توصیفی به شناسایی و طبقه بندی 16 شاخص شاخص شده است. «وضعیت آموزشی نامشخص دانش آموزان»، «سطح ناکافی سواد دانش آموزان»، «کاهش افزایش قابل توجه و قابل توجه»، «جه»، «زایش استرس معلمان»، «کم وقت»، اولویت ارزشیابی «کمیت»، «عدم آموزش و حمایت از معلمان»، «کمبود فضا و امکانات»، «کاهش انگیزه معلمان»، «مشکلات اجرا»، «کاهش جایگاه معلمان»، «عدم کفایت امکانات موجود و الزامات مورد نیاز، « تعداد زیاد دانش آموز»، «فقدان نتایج ارزشیابی» و «تمرکز بر فعالیت های رسمی». با توجه به این نتایج می توان مسائل را بیان کرد که توسط معلمان تجربه و درک شده است، عواملی که در ارزشیابی هستند و می توانند با مشکل مواجه شوند.
۵.

Identifying Factors, Criteria, and Ranking Symptoms of High schools: Findings of a Qualitative Research(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: factors criteria and symptoms of school ranking Qualitative Method Content Analysis

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 575 تعداد دانلود : 783
علیرغم اینکه رتبه بندی مدارس متوسطه اول به عنوان یکی از مهمترین ماموریت های وزارت آموزش و پرورش نقش بسزایی در موفقیت این سازمان در دستیابی به اهداف این دوره است، اما تدوین و اعتبارسنجی مؤلفه های مربوط به رتبه بندی دبیرستان های راهنمایی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. است. نگرفته است. تحقیقات ارائه شده در این زمینه عوامل مرتبط با رتبه بندی این نوع مدارس را در نظر نگرفته است. هدف از این مطالعه توسعه و اعتبارسنجی عوامل، شاخص ها و نشانه های رتبه بندی مدارس راهنمایی می شود. حاضر از نظر روش، نوعی تحقیق کیفی است که با استفاده از روش تحلیل روش انجام شده است. در این پژوهش، اسناد و منابع مورد بررسی قرار گرفت و 10 موضوع جامع رهبری روند یاددهی-یادگیری، موفقیت ها، رهبری اخلاقی و فعالیت های فوق برنامه شناسایی شد. آنها توسط توصیه شده اند. نتایج نشان می دهد که رتبه بندی مدارس متوسطه اول در حوزه آموزشی موضوعی جدید و نوظهور است که بیشتر مورد توجه این حوزه قرار نگرفته است. بنابراین با توجه به منابع مورد استفاده، ممکن است برخی از عوامل،ها و علائم پیشنهادی در این پژوهش کامل و یا برخی مؤلفه های دیگر وجود داشته باشد که هنوز شناسایی نشده باشد. همچنین برای اثربخشی رتبه بندی مدارس به عوامل همسویی، شاخص ها و نشانه های شناسایی شده با عوامل اصلی سازمان، رهبری، فرهنگ، زیرساخت ها بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.
۶.

The Role of Value and Job Enthusiasm in the Flexibility of Female Teachers in Exceptional Schools(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: Job Value job enthusiasm Emotional Flexibility Exceptional Teachers

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 437 تعداد دانلود : 230
معلمان مدارس استثنایی به دلیل ارتباط کاری با دانش آموزان باهای ویژه از دوچندان نیاز دارند. این مطالعه با هدف تعیین ارزش شغلی و دوستی شغلی بر پذیرش معلمان زن در مدارس استثنایی شهر ساری انجام شد. این از نظر هدف کاربردی است و از روش تحقیق کمی و راهبرد پیمایشی و از روش های توصیفی، همبستگی و رگرسیون خطی چندگانه استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را معلمان زن مدارس استثنایی ساری که در سال های 1400 تا 1401 خدمت می کنند و تعداد آنها 109 نفر می باشد. با استفاده از فرمول کوکران، 52 نفر به عنوان نمونه تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها سه پرسشنامه ارزش شغلی، شغلی آشتیاق و پذیرش عاطفی است. داده ها با استفاده از روش های همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه در نرم افزار SPSS نسخه 25 مورد تجزیه و تحلیل و تحلیل و تحلیل قرار گرفتن. یافته ها نشان داد که ارزش های شغلی معنی داری بر باورپذیری هیجانی ندارد، اما عاشق شغلی دارای معنی داری و رابطه خطی مستقیم با هویت دارد (0.859 = 0.859). نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که و شوق شغلی به عنوان قادر به پیش بینی کننده به پیش بینی معنادار نشان پذیری هیجانی و تبیین 73 درصد از واریانس است. پیشنهاد می شود قانون استثنایی با کارگیری روش های علمی و عملی شور و نشاط شغلی معلمان را افزایش دهد تا پذیرش آنها افزایش یابد. نشان داد که ارزش های شغلی مهم معنی داری بر باورپذیری هیجانی ندارد، اما شور و شوق شغلی معناداری دارد و رابطه خطی مستقیم با یافته های پژوهشی دارد (0.859 = 0.859). نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که و شوق شغلی به عنوان قادر به پیش بینی کننده به پیش بینی معنادار نشان پذیری هیجانی و تبیین 73 درصد از واریانس است. پیشنهاد می شود قانون استثنایی با کارگیری روش های علمی و عملی شور و نشاط شغلی معلمان را افزایش دهد تا پذیرش آنها افزایش یابد. نشان داد که ارزش های شغلی مهم معنی داری بر باورپذیری هیجانی ندارد، اما شور و شوق شغلی معناداری دارد و رابطه خطی مستقیم با یافته های پژوهشی دارد (0.859 = 0.859). نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که و شوق شغلی به عنوان قادر به پیش بینی کننده به پیش بینی معنادار نشان پذیری هیجانی و تبیین 73 درصد از واریانس است. پیشنهاد می شود قانون استثنایی با کارگیری روش های علمی و عملی شور و نشاط شغلی معلمان را افزایش دهد تا پذیرش آنها افزایش یابد.
۷.

Developing an Entrepreneurship Curriculum for Child Laborers at Schools(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: labor child Lived Experiences Curriculum Entrepreneurship

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 706 تعداد دانلود : 876
هدف این پژوهش مدلی از برنامه درسی کارآفرینی در مدرسه برای کودکان کار بود. روش کیفی (تئوری زمینه ای) بود. داده ها از طریق 20 مصاحبه نیمه ساختاریافته با اساتید انتخاب شده به روش نمونه گیری هدفمند جمع آوری شد. داده ها در سه مرحله تحلیل و تحلیل قرار گرفت. مدلی شامل 5 بعد، 12 دسته اصلی و 28 زیرمجموعه ارائه و با چک کردن اعضا اعتبار سنجی شد. دسته بندی ها به شرح زیر شرایط است: علی (اقتصاد پایه، جامعه کارآفرینی، تغییر ماهیت شغل، دسترسی سریع به شغل، دیدگاه پویا به شغل، دانش، قابلیت تخریب مهارت ها). شرایط زیربنایی (شبکه سازی، سرمایه فکری در هم تنیده، دانش در هم تنیده، ادغام). عوامل مداخله گر (پذیرش کارآفرینی، نگاه توطئه آمیز، مداخله سیاسی نامناسب، دیدگاه کجااندیشانه نسبت به کارآفرینی، تعصب علیه). راهبردها (آموزش پویا، آموزش بین رشته ای، آموزش مدرسه، آموزش موضوعی، آموزش تک بعدی). پیامدها (ترویج تفکر و نگرش کارآفرینی، مفهوم سازی کارآفرینی، تفکر مولد، تفکر چند بعدی، مشارکت در کاهش مصرف، کاهش مصرف کودکان کار). یک برنامه درسی جامع که تمام جنبه های حوزه، محیط، فناوری و اطلاعات مربوط به کودکان کار را پوشش می دهد به عنوان یک مقوله مرکزی شناسایی می شود. مفهوم سازی کارآفرینی، تفکر مولد، تفکر چند بعدی، مشارکت کودکان کار، کاهش فقر، کاهش کار کودکان. یک برنامه درسی جامع که تمام جنبه های حوزه، محیط، فناوری و اطلاعات مربوط به کودکان کار را پوشش می دهد به عنوان یک مقوله مرکزی شناسایی می شود. مفهوم سازی کارآفرینی، تفکر مولد، تفکر چند بعدی، مشارکت کودکان کار، کاهش فقر، کاهش کار کودکان. یک برنامه درسی جامع که تمام جنبه های حوزه، محیط، فناوری و اطلاعات مربوط به کودکان کار را پوشش می دهد به عنوان یک مقوله مرکزی شناسایی می شود.
۸.

Modeling The Structural Relationship between Work Engagement, Job Motivational Potential, and Type of Organizational Structure in Bashagard Schools(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: organizational structure Work Engagement Job Motivation Potential Teacher School

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 196 تعداد دانلود : 674
هدف از این پژوهش پیش بینی درگیری کاری معلمان بر اساس ساختار سازمانی با نقش میانجی پتانسیل انگیزشی شغلی در مدارس بشاگرد بود. جامعه پژوهش شامل کلیه معلمان مدارس بشاگرد (322) بود. 175 نفر از معلمان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه پژوهش و بررسی های تحقیق را تکمیل و برند. ابزار تحقیق شامل انواع ساختار سازمانی ترک زاده و محترم (2013)، نتیجه بالقوه انگیزش شغلی واگنر (1996) و درگیری کاری شاوفلی و باکرز (2003) بود که پس از ارزیابی پایایی و روایی آن را توزیع و جمع آوری کرد. نتایج نشان داد که ساختار سازمانی توانمندساز با نقش میانجی پتانسیل انگیزشی شغلی پیش بینی کننده مثبت و معنادار درگیری شغلی معلمان است. ولی، ساختار سازمانی مانع، پتان انگیزشی شغلی و درگیری کاری معلمان را پیش بینی نمی کند. علاوه بر این، از نظر معلمان، نوع ساختار غالب در مدارس بشاگرد مانع است. همچنین پتانسیل انگیزشی شغلی و درگیری کاری مدارس بشاگرد در حد متوسط ​​است. این پژوهش به سیستم های آموزشی آموزشی می کند تا با بهبود ساختار سازمانی توانمند در مدارس و نتایج در نتیجه ایجاد بسترهای انگیزشی بیشتر در بین آنها، زمینه توسعه کار معلمان را فراهم کند. در نتیجه بهبود عملکرد مدارس در سطح کلان مطرح می شود. نوع ساختار غالب در مدارس بشاگرد مانع است. همچنین پتانسیل انگیزشی شغلی و درگیری کاری مدارس بشاگرد در حد متوسط ​​است. این پژوهش به سیستم های آموزشی آموزشی کمک می کند تا با بهبود ساختار سازمانی توانمند در مدارس و نتایج در نتیجه ایجاد بسترهای انگیزشی بیشتر در بین آنها، زمینه توسعه کار معلمان را فراهم کنند. در نتیجه بهبود عملکرد مدارس در سطح کلان مطرح می شود. نوع ساختار غالب در مدارس بشاگرد مانع است. همچنین پتانسیل انگیزشی شغلی و درگیری کاری مدارس بشاگرد در حد متوسط ​​است. نتایج این پژوهش به مدیران نظام آموزشی کمک می کند تا با بهبود ساختار سازمانی توانمند در مدارس و در نتیجه ایجاد بسترهای انگیزشی بیشتر در بین آنها، زمینه توسعه مشارکت کاری معلمان را فراهم کنند. در نتیجه بهبود عملکرد مدارس در سطح کلان مطرح می شود. زمینه را برای توسعه مشارکت کاری معلمان فراهم می کند. در نتیجه بهبود عملکرد مدارس در سطح کلان مطرح می شود. زمینه را برای توسعه مشارکت کاری معلمان ارائه می کند. در نتیجه بهبود عملکرد مدارس در سطح کلان مطرح می شود.
۹.

The Effect of Moral Atmosphere on Teachers' job engagement(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ethical The ethical atmosphere of the organization Employee Affiliation Victor and Cullans moral atmosphere model

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 443 تعداد دانلود : 491
منابع منابع انسانی به عنوان بهترین رقابت رقابتی هر سازمانی در جهان تلقی می شود و از این رو انسان ها در سازمان تئوری مهم بی سابقه ای پیدا می کنند. منابع انسانی می تواند مانعی جدی برای سازمان باشد. به طور مشابه، آنها می توانند به سازمان ها برای رقابت کمک کنند. هدف این پژوهش بررسی محیط اخلاقی بر پاسخگویی شغلی معلمان بود. از روش توصیفی کاربردی استفاده شد. شرکت کنندگان در این پژوهش 450 نفر از معلمان مقطع راهنمایی و متوسطه شهر خرم آباد در سال تحصیلی 96-96 بودند. از این تعداد 210 نفر با استفاده از روش نمونه گیری در جدول مورگان به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ویکتور و کالن (1987) با 26 سوال و پرسشنامه شافلی و همکاران (2003) شامل 17 سوال با بررسی پنج لیکرت بود. با ضریب پایایی به ترتیب 841/0 و 846/0. همچنین در این پژوهش از نرم افزار PLS برای آزمون فرضیه ها و همچنین مدل استفاده شده است. یافته ها نشان داد که محیط اخلاقی سازمانی (ابزاری، توجه، استقلال، قوانین و مقررات سازمانی، قوانین حرفه ای و کدهای اخلاقی) بر وابستگی شغلی معلمان تأثیر می گذارد. بر اساس پژوهش های پژوهشی، مدیران مدارس می توانند با مدیریت جو اخلاقی مدرسه بر رفتار سازمانی تأثیر بگذارند و شغلی را افزایش دهند. قوانین و مقررات سازمانی، قوانین حرفه ای و کدهای اخلاقی) بر وابستگی شغلی معلمان تأثیر می گذارد. بر اساس پژوهش های پژوهشی، مدیران مدارس می توانند با مدیریت جو اخلاقی مدرسه بر رفتار سازمانی تأثیر بگذارند و شغلی را افزایش دهند. قوانین و مقررات سازمانی، قوانین حرفه ای و کدهای اخلاقی) بر وابستگی شغلی معلمان تأثیر می گذارد. بر اساس پژوهش های پژوهشی، مدیران مدارس می توانند با مدیریت جو اخلاقی مدرسه بر رفتار سازمانی تأثیر بگذارند و شغلی را افزایش دهند.
۱۰.

Predicting job performance based on decision-making styles and coping styles in Boukan elementary teachers(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: Job Performance decision-making styles coping styles

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 868 تعداد دانلود : 65
این پژوهش با هدف پیش بینی عملکرد شغلی بر اساس سبک های تصمیم گیری و سبک های مقابله ای در معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بوکان انجام شد. طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بوکان در سال تحصیلی 98-1397 (840) تشکیل می دادند. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد و 265 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها بر اساس سه پرسشنامه پترسون (1989)، عملکرد شغلی، سبک های تصمیم گیری عمومی اسکات و بروس (1995) و سبک های مقابله ای راجر و همکاران جمع آوری شد. (1993) با ضریب آلفای کرونباخ 0.89، برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها به ترتیب از آمار توصیفی و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره) و نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین عملکرد شغلی با سبک های تصمیم گیری منطقی و شهودی، بین عملکرد شغلی با سبک های اجتنابی و آنی و بین سبک تصمیم گیری وابسته و عملکرد شغلی رابطه منفی و معنادار وجود دارد. بین عملکرد شغلی و سبک های مقابله ای عقلانی، عاطفی و اجتنابی به ترتیب رابطه مثبت و معنی دار، منفی و معنادار و بدون رابطه وجود داشت. همچنین یافته ها نشان داد که منطقی، شهودی، اجتنابی،

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۰