پژوهشنامه بیمه (صنعت بیمه سابق)

پژوهشنامه بیمه (صنعت بیمه سابق)

صنعت بیمه پاییز 1383 شماره 75

مقالات

۱.

سیاست گذاری بهینه بیمه ای در بخش درمان با توجه به خطر اخلاقی

کلید واژه ها: خطر اخلاقی بیمه درمان سیاست گذاری بهینه بیمه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 820 تعداد دانلود : 793
مقاله حاضر با توجه به مفهوم خطر اخلاقی در بیمه های درمان تلاش می کند تا چگونگی وضع انواع سیاست های بیمه ای در بخش درمان را با توجه به این مفهوم تبیین کند . سیاست های بیمه ای در هر خدمت درمانی ، در ارتباط مستقیم با شدت خطر اخلاقی در آن خدمت است و هر تلاشی برای وضع سیاست های بهینه بیمه ای و بهبود وضعیت بازار بیمه ‌،‌ لاجرم باید با شناختی کامل از این مفهوم و آثار وتبعات ناشی از آن صورت پذیرد . با توجه به این موضوع و اهمیت بخش درمان و منابع مالی محدود این بخش ، لزوم بحث جامع و قانع کننده درباره این مفهومی ضروری به نظر می رسد
۲.

ارزیابی امکان استفاده از توانمندی های صنعت بیمه کشور برای حمایت از بنگاه های تولیدی پس از ورود به سازمان جهانی تجارت (WTO)

کلید واژه ها: آزاد سازی تجاری سازمان جهانی تجارت wto آزاد سازی خدمات بیمه ای ساختار بازار آزاد سازی و موافقت نامه عمومی تجارت خدمات gats ساختار بازار ومقررات حاکم اعمال مقررات داخلی ساختار صنعت بیمه ایران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 622 تعداد دانلود : 223
در این مقاله سعی شده که با استفاده از یک الگوی نظری ،‌ که در شرایط پیوستن به سازمان جهانی تجارت و موافقت نامه تجارت خدمات ارائه شده است ،‌ به بررسی تقابل میان روش های متفاوت دسترسی به بازار خدمات با توجه به ساختار بازار و مقررات حاکم پرداخته و تاثیر گسترده تعهدات بازار داخلی را برای یک ارائه دهنده خدمت خارجی بر بازار خدمت داخلی بررسی نماییم . با این هدف ، با استفاده از آمارها و اطلاعات بیمه مرکزی ایران و با استفاده از مدل panel data ، به مطابقت الگوی تحقیق در صنعت بیمه ایران پرداخته شده است .
۳.

بررسی عوامل موثر بر رضایت مندی بیمه گذاران بیمه های درمان شرکت بیمه دانا

نویسنده:

کلید واژه ها: رضایت اطلاع رسانی حق بیمه بیمه گذار بیمه درمان پرداخت خسارت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 804 تعداد دانلود : 359
این پژوهش در شرکت بیمه دانا و درباره عوامل مؤثر بر رضایت مندی بیمه گذاران بیمه های درمانی انجام گرفته است . با توجه به نقش بیمه های درمان در زندگی و سلامت افراد جامعه ، رضایت بیمه گذاران آن نیز اهمیت خاصی دارد . در این پژوهش بر اساس مدل مورد نظر ،‌ که چارچوب نظری آن نگرش بازار یابی و مدیریت بازار است ، رضایت بیمه گذاران به عنوان مؤثر بر رضایت مندی ( متفییر مستقل ) تحت تاثیر قرار می گیرد . فرضیه های پژوهش بر اساس متغیر های حق بیمه ، خدمات و تسهیلات ،‌ وضعیت رفتاری کارکنان ، اطلاع رسانی ،‌ خسارت پرداختی و مهارت و سرعت عمل کارکنان طراحی و فرض شد که تاثیر گذاری مدیریت بیمه های درمان بر رضایت بیمه گذاران از طریق متغیر های مذکور صورت می گیرد .
۴.

مدیریت ریسک در پروژه های سرمایه گذاری زیربنایی

کلید واژه ها: مدیریت ریسک پروژه های سرمایه گذاری ریسک های درونی ریسک های بیرونی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 372 تعداد دانلود : 130
هدف از تهیه این مقاله بررسی ریسک های موجود در پروژه های سرمایه گذاری زیر بنایی و ارائه پاره ای راهکارها برای کنترل یا تخفیف آنها بوده است . به طور کلی ریسک های موجود در فرآیند این گونه پروژه های سرمایه گذاری منشای درونی دارند . این نوسان های ناخواسته درونی به طور عمده ناشی از نا همانگی بین ،‌ برنامه هدف و عملکرد سیستم های زیر مجموعه شرکت مورد نظر است و برای کاهش و کنترل آنها اساسی ترین ابزار موجود ،‌ ساختار های قراردادی مناسب است . گاه نیز منشای آنها در خارج از بنگاه است و ممکن است منشای پاره ای از این نوسان های غیر منتظره محیطی چندان شناخته شده نباشد
۵.

تاثیر افزایش نرخ دیه بر مسئولیت شرکت های بیمه

نویسنده:

کلید واژه ها: مسئولیت بیمه بیمه گر بیمه گذار افزایش دیه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 904 تعداد دانلود : 428
به دلیل فاصله نسبتا طولانی بین وقوع حوادث رانندگی و تصفیه خسارت از سوی شرکت های بیمه ، عمده دعاوی دیه با افزایش نرخ دیه مواجه می شوند . از طرفی نیز پرداخت دیه به زیاندیده باید به نرخ روز صورت گیرد و در برخی از موارد حداکثر تعهد بیمه گر فقط معادل مبلغ بیمه در زمان وقوع حادثه است و مقدار افزایش یافته را تحت پوشش قرار نمی دهد . اکنون که دیه افزایش یافته و مبلغ آن فراتر از حداکثر تعهد در بیمه نامه است ، چه کسی مسئول پرداخت ما به التفاوت است ؟ فرض های مختلف مسئله در این مقاله بررسی و مسئولیت شرکت های بیمه در هر یک از حالت های مزبور مشخص شده است .
۶.

جایگاه فرهنگ سازی در تصمیم های مالی شرکت های بیمه

نویسنده:

کلید واژه ها: مدیریت ریسک پروژه های سرمایه گذاری ریسک های درونی ریسک های بیرونی .

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 586 تعداد دانلود : 240
در این مقاله تبلیغات شرکت های بیمه در فرهنگ سازی بیمه با توجه به هزینه های تبلیغاتی آنها و اثر بخشی این بر فروش شرکت های بیمه بررسی می شود .

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۴۲