تلفن ثابت همانند تلفن همراه، اینترنت، فاکس و ایمیل، یک وسیله ارتباطی، یا بهعبارتی کالای شبکهای است که اثرات خارجی شبکه به آن مرتبت است، یعنی با افزایش تعداد استفاده کنندگان، مطلوبیت استفاده کننده افزایش پیدا میکند و محرکی برای افزایش ضریب نفوذ است، از اینرو هر چه ضریب نفوذ بالاتر باشد، اثرات شبکهای تقویت میشود. در این مقاله، به بررسی عوامل تاثیرگذار روی ضریب اثرات شبکهای میپردازیم. نتایج نشان میدهد که عوامل و متغیرهای فنی و اقتصادی در آن مؤثرند. منحنی s شکل نفوذ آن در ایران کامل نیست و ضریب اثرات خارجی شبکهای ضعیف است، لذا گسترش شبکه تلفن ثابت با توجه به منحنی تقاضا، نقش عمدهای در افزایش تمایل به پرداخت مردم به تلفن ثابت دارد.