موازین دینی و اخلاقی در کشورداری خسرو انوشیروان
آرشیو
چکیده
با درگذشت قباد یکم، جانشین او خسرو انوشیروان خود را در میان مشکلات فراوان ساختاری و اقتصادی یافت که برای برطرف کردن آنها نیاز به تعریف خط مشی متفاوتی نسبت به پیشینیان خود احساس می کرد. برای تعریف نظام نوین کشورداری، خسرو به ایدئولوژی منسجم و پویایی نیاز داشت که این ایدئولوژی را در قالب دین زردشت یافت. مسئله اصلی این جستار واکاوی ایدئولوژی خسرو در امر کشورداری و رابطه با مردم است و هدف، یافتن ارتباط میان ایدئولوژی حکومتی خسروانوشیروان در کشورداری، دین زردشت و سنت پیشینیان است. این مقاله در پی یافتن پاسخ به این پرسش است که دین و اخلاقیات در کشورداری انوشیروان چه نقشی ایفا می کردند. یافته های پژوهش نشان خواهند داد که منابع بازمانده از دوره ساسانی گواه بر التزام عملی خسرو به دین زردشتی در جریان بسط اصلاحاتش در زمینه های مختلف هستند که خود منجر به موفقیت او در عرصه های سیاسی، نظامی و اقتصادی شد. شیوه گردآوری داده ها در پژوهش حاضر کتابخانه ای است.Religious and moral standards in Khosrow Anushiravan's statecraft
With Qobad I's death, his successor, Khosrow Anushiravan, found himself in the midst of many structural and economic problems that she needed to define a different policy than her predecessors. To define the new system of government, Khosrow needed a coherent and dynamic ideology, which she found in the form of the religion of Zoroaster. The main issue of this research is the analysis of Khosrow's ideology in governance and relations with the people, and the aim is to find a connection between Khosrow Anushirvan's ideology in governance, the religion of Zoroaster and the tradition of his predecessors. This article will seek an answer to the question of what role religion and ethics played in Anushirvan's government. The findings of the research will show that the surviving sources from the Sassanid period are evidence of Khosrow's practical commitment to Zoroastrianism during the expansion of his reforms in various fields, which led to his success in the political, military and economic fields. The method of data collection in this research is library.