آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹

چکیده

با رواج و گس ترش آموزش و پرورش رس می در ایران، ضرورت تدوین نظ امنامه تعلیم و تربیت بی ش از پی ش مط رح شد. در این میان تلاش های میرزا احمد بدر (نصی رالدوله) وزیر خلّاق اواخر قاجاریه و اوایل پهلوی، در تدوین نظ امنامه مدارس ابتدائی و متوس طه که در سال 1299 خورش یدی نگ اشته شده از نقاط عط ف تاریخ تعلیم و تربیت رسمی در ای ران است. مک توب حاض ر تلاش دارد به مع رفی این نظ امنامه بپردازد. نظ امنامه مزبور دارای 106 ماده است. در این نظ امنامه وظ ایف مدیر، ناظ م و معل مین مدرس ه، تک لیف شاگ ردان، تنبیهات، امتح انات، تعط یلات، وظ ایف ش ورای معل مین م دارس، نظ امنامه شه ریه م دارس، نظ امنامه غیبت و م دارس نس وان و... به طور دقی ق آم ده است و ح اوی آموزه های ف راوانی از اص ول و قواع د حاکم بر آموزش و پرورش در ایرانعصر خویش است.

The rewritten text of the elementary and secondary school charter

With the prevalence and expansion of formal education in Iran, the necessity of formulating an educational charter has become more prominent than ever. Amidst these efforts, the endeavors of Mirza Ahmad Badr (Nasir al-Dawla), the innovative minister of the late Qajar and early Pahlavi periods, in drafting the charter for elementary and secondary schools, written in 1920, stand as significant milestones in the history of formal education in Iran. The present document aims to introduce this charter. The aforementioned charter consists of 106 articles. It delineates the duties of administrators, supervisors, teachers, students' responsibilities, disciplinary measures, examinations, holidays, the responsibilities of school teachers' councils, school tuition regulations, absenteeism regulations, women's schools, and more in precise detail, embodying numerous principles and rules governing education in Iran at the time.

تبلیغات