بررسی قرائن موجود در کلام ملاصدرا درباره تفسیر عینیت از اصالت وجود صدرایی (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
این نوشتار با روشی تحلیلی – توصیفی، با هدف تبیین اصالت وجود صدرایی، قرائنی را که به عنوان شاهد برای تفسیر عینیت گمان شده است، نقد و بررسی شده و به این نتیجه دست یافته است که شواهد ادعاشده از طرف صاحب تفسیر عینیت، نه تنها تامّ نبوده و دلالتی بر مدعای ایشان ندارد، بلکه علیه تفسیر عینیت نیز به کار برده می شود. شواهد دیگری نیز از صدرا در این راستا قابل ارائه و استناد است که طبق آنها تفسیر عینیت از اصالت وجود صدرایی کاملاً مردود است. سرّ اینکه شواهد صدرا را نمی توان به نفع تفسیر عینیت مصادره نمود، این است که تمامی آنها موجود به معنای «صدق بالذات بودن ماهیت بر واقع خارجی» را که هیچ تنافی ای با شیئیت مفهومی بودن ماهیت نداشته، نشانه رفته ، بر موجودبودن ماهیت به معنای «هویت خارجی» که محل بحث اصالت وجود است، هیچ گونه دلالتی ندارد.Examining the Evidences in Mulla Sadra's Words about the Objective Interpretation of the Originality of Sadra's Existence
This article, with an analytical-descriptive method, with the aim of explaining the authenticity of Sadra's existence, has criticized and investigated the evidences that have been considered as evidence for the interpretation of objectivity, and has reached the conclusion that the evidence claimed by the owner of the interpretation of objectivity, is not only complete and in favor of his claim, but it is also use against the interpretation of objectivity. Other evidences from Sadra can be presented and cited in this regard, according to which the objective interpretation of Sadra's originality of existence is completely rejected. The reason why Sadra's evidence cannot be confiscated in favor of the objectivity interpretation is that all of them point to the existence of nature in the sense of "external identity" which has no contradiction with the conceptual object of being nature. "It does not have any implication that there is a question of originality.