بررسی تأثیر مدیریت دانش بر مدیریت ارتباط با مشتری در شرکت های تولید کننده پوشاک ورزشی در ایران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مدیریت دانش بر مدیریت ارتباط با مشتری در شرکت های تولید کننده پوشاک ورزشی در ایران است. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل کارکنان شرکت های دایی و مجید به تعداد 140 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 105 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه «مدیریت دانش» شرون لاوسون(2003) و پرسشنامه استاندارد بومی شده «گرایش به کارآفرینی» استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده از آمار توصیفی و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون) استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین مدیریت دانش و ابعاد آن با موفقیت ارتباط با مشتری در شرکت های تولید کننده پوشاک ورزشی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج تجزیه و تحلیل رگرسیونی نیز آشکار ساخت که مؤلفه های مدیریت دانش توانسته اند حدود 28/0 درصد از میزان موفقیت ارتباط با مشتری را پیش بینی کنند که در این میان بعد کاربرد دانش بیشترین سهم را در این پیش بینی دارد.Effect of Knowledge Management on Customer Relationship Management in Sportswear Manufacturers in Iran
The study is to investigate the effect of knowledge management on customer relationship management in sportswear manufacturers in Iran. The research method is a descriptive-correlation type. The statistical population of this study was the employees of the unofficial Daee and Majid companies of 140 people they give. Using 105 Cochran formula and simple random sampling method, 105 individuals were selected as the statistical sample. In this research, the knowledge management questionnaire by Sheron Lawson (2003) and the standardized entrepreneurship orientation questionnaire were used to collect data. To analyze the data, descriptive statistics and inferential statistics (Pearson correlation coefficient and regression) were used.
The findings of the research showed that there is a positive and significant relationship between knowledge management and its dimensions with the success of customer relationship in sportswear manufacturing companies. The results of regression analysis also revealed that knowledge management components have been predicted the variance of customer relationship success by 38% with the subsequent application of knowledge as the most contributing factor in this prediction