تبیین جامعه شناختی عوامل مؤثر بر همبستگی ملی جوانان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
تحقیق حاضر با واکاوی سوابق نظری، تجربی و نیز پژوهشی پیمایشی درصدد بررسی عوامل اجتماعی و سیاسی موثر بر همبستگی ملی دانشجویان (مورد مطالعه: دانشجویان دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز) بوده است. از این منظر، ضمن مروری بر فضای مفهومی موضوع و مشخص کردن سازه های مفهومی همبستگی ملی، از رویکردی تلفیقی بر گرفته از نظریه های سرمایه اجتماعی رابرت پوتنام، نظام اجتماعی تالکوت پارسونز و عدالت اجتماعی جان رالز برای تبیین نظری و تجربی موضوع تحقیق بهره گرفته است. این تحقیق، بنا به فرضیاتی که از این رویکردها و تئوری ها با توجه به ویژگی جامعه مورد مطالعه أخذ کرده، درصدد شناسایی عوامل اجتماعی و سیاسی موثر بر همبستگی ملی دانشجویان برآمده است. اطلاعات و داده های مورد نیاز تحقیق با روش پیمایش و استفاده از تکنیک پرسشنامه بر روی 310 نفر از دانشجویان دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز که از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان(1970) انتخاب شده بودند، جمع آوری گردید. جهت احتساب اعتبار شاخص ها از اعتبار محتوایی صوری و برای احتساب روایی(پایایی) شاخص ها از ضریب آلفای کرونباخ با دامنه صفر تا یک استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که متغیرهای سرمایه اجتماعی بین گروهی(اعتماد اجتماعی بین گروهی، مشارکت اجتماعی بین گروهی)، کارکرد نهاد سیاست، کارکرد نهاد رسانه، کارکرد نهاد خانواده، تقویت آیین های ملی- مذهبی، درک عدالت اجتماعی از سوی دانشجویان (درک عدالت رویه ای و مراوده ای)، رابطه و تأثیر معناداری بر متغیر همبستگی ملی دارند. همچنین، بین همبستگی ملی دانشجویان بر حسب سن، جنسیت، مقطع تحصیلی و وضعیت تأهل تفاوت معناداری مشاهده شده است؛ چنان که متأهلان نسبت به مجردان، دانشجویان کارشناسی ارشد ودکتری نسبت به کارشناسی، زنان نسبت به مردان و گروه های سنی بالای 35 سال و 26 تا 30 سال از همبستگی ملی بالایی برخوردار بودند.Reviews of Social and Political Factors Affecting the Young Students National Solidarity (Unity)
The study is to review the social and political factors affecting young students’ National Solidarity (case study: political sciences faculty of Islamic Azad University- Central Tehran Branch) through exploration and analysis of the theoretical and experimental background and survey study sought. From this perspective, in addition to reviewing the conceptual space of the case and determining the structures of national solidarity, integrated approach was used based on the theory of social capital by Robert Putnam, social system by Talcott Parsons and social justice by John Rawls to theoretical and experimental (empirical) explanation of the research topic. Also, with respect to the assumptions obtained from these approaches and theories regarding the characteristics and features of the study population, it was tried to identify social and political factors affecting the National Solidarity of students. Using the survey and utilizing questionnaire technique on 310 students in political sciences of Islamic Azad University central Tehran branch that have been selected through stratified random ratio sampling and the table of Krejcie & Morgan (1970) and needed information and data for the study were collected. Index of Cronbach's alpha coefficient in the range of zero to one was used for calculating the credit of indicators formal (nominal) content validity, as well as for calculating validity (reliability). The findings indicated that variables such as intergroup social capital (social trust within the group, social participation within the group), functioning of politic institutions, media function, the function of the family, strengthen national-religious rituals, the students' understanding of social justice (understanding and communicative and procedural justice) showed a significant and important relation to the National Solidarity variable. Also, between students national solidarity in terms of age, gender, educational level, marital status significant differences were observed and married individuals compared to singles, MA and PHD students than BA students, women than men, and age group of older than 35 years old and from 26 to 30 years old have high National Solidarity.