بازخوانی محتوایی نقوش سفالینه های زمینه نخودی نیشابور سده سه و چهار هجری، با محوریت آیین مزدیسنا (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
سفال یکی از تولیدات هنری است که با مطالعه آن می توان به شرایط اجتماعی، طرز معیشت، فرهنگ و مذهب جامعه موردنظر پی برد؛ چراکه پیوند نزدیکی با زندگی مردم دارد. با توجه به اکتشافات انجام شده، سفال های سده سه و چهار هجری قمری را می توان از خلاقانه ترین مصنوعات اوایل دوره اسلامی برشمرد. آثاری که نه در ادوار قبل شناخته شده بودند و نه در سده های بعد استمرار تولید داشتند. نمونه های سفالی بسیار متنوعی در نیشابور، کشف شده است که نظریات متفاوتی درباره نقوش آن ها مطرح شده است، اما هیچ کدام در حد تفصیل به ذکر مدارک و دلایل معتبر و کافی نپرداخته اند. سؤال پژوهش این است که نقوش سفالینه های زمینه نخودی نیشابور سده سه و چهار هجری از چه مضامینی الهام گرفته اند؟ آیا آن ها متأثر از فرهنگ و اندیشه های پیشااسلامی هستند؟ با مطالعه کتب تاریخی و مشاهده بخش وسیعی از نقوش سفال های نیشابور و بررسی آن ها، به تحلیل و تفسیر مفهومی نقوش سفالینه ها پرداخته شده است. این پژوهش دارای نظامی کیفی و راهبردی و براس اس هدف، از نوع تحقیق های بنیادی و از نظر روش تحقی ق، از نوع تحقیق های تاریخی است. روش پژوهش به شیوه استقرایی انجام شده است. این مقاله، با روش توص یفی - تحلیلی، مورد بحث و تحلیل قرار گرفته است. در این دوره، شاهد تجدید نگارش منابع آیین مزدیسنا هستیم. مشاهده نشانه های اجتماعی و آیینی کهن در سفالینه های زمینه نخودی شهر نیشابور، بستر مناسب را برای جست وجو در این زمینه فراهم کرده است. به نظر می رسد آیین مزد یسنا بیشترین تأثیر را بر نقوش سفالینه های مذبور داشته اند.Conceptual Interpretation of the Nishapur Third and Fourth Century AH Buff Pottery Motifs by Focusing on Zoroastrianism
Pottery is one of the art products through which one can discern the social conditions, lifestyle, culture, and religion of the targeted society, as it closely connects with people’s lives. Based on the conducted excavations, third- and fourth-century AH potteries are among the most creative artifacts of the early Islamic period. These works were neither known in previous eras nor continued to be produced in later centuries. Various pottery samples have been discovered in Nishapur, giving rise to different theories about their motifs. However, the theories have yet to present valid and sufficient evidence. The research questions are: What themes inspired the motifs of the Nishapur third- and fourth-century AH buff potteries? Did pre-Islamic culture and ideologies influence them? After studying historical books, examining a wide range of the Nishapur pottery motifs, and analyzing them, an attempt was made to interpret the conceptual meanings of the pottery motifs. During the Samanid era, a revival of the sources on Zoroastrianism was witnessed. Observing the social and religious symbols of ancient times in the Nishapur buff potteries provides a suitable ground for exploration in this field. It seems that Zoroastrianism had the most significant influence on the pottery motifs. This research has a qualitative and strategic system. Further, it is basic research based on the objective. Given the research method, the study is historical research conducted inductively. The current paper was analyzed using a descriptive-analytical method.