آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

اعتماد اجتماعی عامل تاثیرگذاری در شکل گیری انضباط در روابط اجتماعی و زمینه ساز مشارکت و همکاری میان اعضای جامعه و درنهایت موجب توسعه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آن جامعه است. مطابق با تئوری ذی نفعان، مسئولیت اجتماعی حسابرسان در ارتقای اعتماد اجتماعی، شفاف سازی اطلاعات و اعتمادبخشی به عموم، نقش و مسئولیتی خطیر است. لذا بر پایه این استدلال، پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری به بررسی رابطه بین اعتماد اجتماعی و مسئولیت اجتماعی می پردازد. بدین منظور، برای سنجش اعتماد اجتماعی از پرسشنامه صفاری نیا وشریف [8] استفاده گردید. پرسشنامه مذکور برای 116 شرکت ارسال گردیدکه درنهایت تعداد 82 شرکت به پرسشنامه ها پاسخ دادند و در تحلیل های آماری لحاظ شدند. یافته های پژوهش حاکی از آن است که شرکت هایی که از سطح اعتماد اجتماعی بالاتری برخوردارند، افشای اطلاعات مالی و غیرمالی ازجمله مسئولیت اجتماعی بیشتر است. لذا مطابق با یافته های تحقیق سطح اعتماد اجتماعی منجر به افزایش مسئولیت اجتماعی شرکت می گردد.

Investigating the Role of Social Trust and Corporate Social Responsibility with Structural Equation Modeling Approach

Social trust is an influential factor in the formation of discipline in social relations and the basis for the participation and cooperation between members of society and ultimately the economic, social, political and cultural development of that community. According to stakeholder theory, auditors' social responsibility for promoting social trust, transparency of information, and public confidence, plays a vital role and responsibility. Therefore, based on this argument, the present study investigates the relationship between social trust and social responsibility using structural equation modeling approach. For this purpose, Safari Nia and Sharif [8] questionnaire was used to measure social trust. The questionnaire was sent to 116 companies. Finally, 82 companies answered the questionnaires and were included in the statistical analysis. The findings indicate that companies with higher levels of social trust are more likely to disclose financial and non-financial information including social responsibility. Therefore, according to the research findings, the level of social trust leads to increased corporate social responsibility.

تبلیغات