آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

مقاله حاضر به منظور بررسی محتوای سخنرانی های حرم در دهه کرامت انجام گرفته است. این تحلیل بر اساس سه بعد کلیدی انقلاب اسلامی، فرهنگ دینی و فرهنگ رضوی و با استفاده از 59 سخنرانی و یک کدنامه انجام شده است. روش مورد استفاده در این بررسی تحلیل محتوا می باشد. یافته ها نشان می دهد که ۸۰ درصد سخنرانی ها برای تحلیل محتوا مناسب تشخیص داده شده است. بیشترین سخنرانی در رواق امام خمینی، توسط آقای ماندگاری و استاد عالی با متوسط مدت زمان هر سخنرانی ۳۱ دقیقه انجام شده است. حدود ۸۰ درصد سخنرانی ها به صورت عمومی و ۲۰ درصد صرفاً برای بانوان بوده است. به طور کلی بیشترین توجه به شاخص فرهنگ دینی با ۶۹ درصد و سپس شاخص انقلاب اسلامی با ۱۹ درصد و شاخص فرهنگ رضوی نیز با ۱۱ درصد می باشد. بیشترین ابعاد تکرار شده در سخنرانی های دهه کرامت به ترتیب تربیت دینی از منظر اسلام، کرامت و حریت، نقش معرفت در زیارت، کرامت انسان در قرآن، نفاق و منافقین در اسلام، گذشت و نوع دوستی، جایگاه مادر در تربیت، محبت و مهربانی رفتاری، مقام حضرت معصومه (س)، مهربانی و محبت معرفتی، جایگاه امام زادگان، الگوی عدم تبعیت از مستکبران، رأفت و مدیریت جهادی، نسبت دین و سیاست، تعامل با محرومان، کار و کارآفرینی در اسلام، صیانت از وحدت اسلامی، اقتصاد مقاومتی، سیره اقتصادی و مشروطه و شیخ فضل الله است. بنابراین این نتیجه عاید شده است که پراکندگی محتوای سخنرانی ها بالا بوده و از سوی دیگر برخی از سخنرانان نیز تلاش کرده اند دامنه مفاهیم خود را توسعه دهند.

Content analysis of the speeches of the holy shrine of Razavi in ​​the Decade of Dignity

The present study was conducted to investigate the content of the lectures of the shrine in the Decade of Dignity. This analysis is based on the three key dimensions of the Islamic Revolution, religious culture and Razavi culture of 59 lectures, using a code. Findings show that 80% of lectures are considered suitable for content analysis. About 80% of the lectures were public and 20% were exclusively for women. In general, the most attention is paid to the index of religious culture with 69%, followed by the index of Islamic Revolution with 19% and the index of Razavi culture with 11%. The most repeated dimensions in the speeches of the Decade of Dignity are religious education from the perspective of Islam, dignity and freedom, the role of knowledge in pilgrimage, human dignity in the Qur'an, hypocrisy and hypocrisy in Islam, forgiveness and altruism, mother's place in education, love and behavioral kindness, respectively. The position of Imam Masoumeh (PBUH), epistemic kindness and love, the position of the Imams, the pattern of disobedience to the arrogant, jihadist compassion and management, the relationship between religion and politics, interaction with the deprived, work and entrepreneurship in Islam, protection of Islamic unity, resistance economy, manners Economic and constitutional and Sheikh Fazlullah. Thus, it has been concluded that the content dispersion of the lectures is high and on the other hand, some speakers have tried to expand the scope of their concepts.

تبلیغات