آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۱

چکیده

در طول تاریخ فلسفه اسلامی عبارت حکمت مشرقی، نخستین بار توسط ابن سینا مطرح گردید که می توان آن را نوعی جهش در فلسفه ی او دانست که در پی آن حکمت بحثی به سمت حکمت ذوقی ترقی یافت اما مفهوم حکمت مشرقی بوعلی سینا مفهومی مبهم و مورد اختلاف است. ابن طفیل تصریح کرده است که در رساله حی بن یقظان خویش در صدد بیان حکمت مشرقی ابن سینا است. بنابراین روایت ابن طفیل از فلسفه و حکمت پورسینا را می توان به مثابه یکی از قرائت های حکمت مشرقی شیخ الرییس انگاشت. خصوصیات این مفهوم حکمت مشرقی سینوی، به طور کلی در دو بخش مولفه های شکلی و محتوایی جای دارد. مقصود از مولفه شکلی، شیوه داستان پردازی و محاکات معقولات در قالب رمان و قصه به پیروی شیوه بوعلی سینا در رساله حی بن یقظان است. مولفه محتوایی شاخص حکمت مشرقی که در اینجا تحلیل شده، اسفار اربعه یا رشد چهار مرحله ای فلسفی-عرفانی حی بن یقظان است. در این مقاله که به روش توصیفی_تحلیلی به نگارش درآمده است نشان خواهیم داد که حی بن یقظان ابن طفیل در مولفه های شکلی از ابن سینا پیروی نموده و در عین حال در بخش مولفه های محتوایی، پایه گذار اسفار اربعه بوده است.

The components of Ibn Sina's eastern wisdom according to Ibn Tufail

In the history of Islamic philosophy, the term oriental wisdom was first proposed by Ibn Sina, which can be considered as a kind of leap in his philosophy, after which discussion wisdom was promoted to taste wisdom, but the concept of oriental wisdom by Ibn Sina is a vague and disputed concept. . Ibn Tufail has clarified that in his treatise Hayy Ibn Yaqzan, he is trying to express Ibn Sina's Eastern wisdom. Therefore, Ibn Tufail's narration of Porsina's philosophy and wisdom can be considered as one of the readings of Sheikh Al-Raees' Eastern wisdom. The characteristics of this concept of Eastern Sinavi wisdom are generally in two parts, form and content components. The meaning of the formal component is the way of telling stories and simulations of things in the form of novels and short stories following the style of Bu Ali Sina in the treatise of Hay bin Yaqzan. The content component of the index of Eastern wisdom that is analyzed here is the Asfar Arbaah or the four-stage philosophical-mystical development of Hay bin Yaqzan. In this article, which is written in a descriptive-analytical method, we will show that Hayy bin Yaqzan Ibn Tufail followed Ibn Sina in terms of form, and at the same time, he was the founder of the Arba'a travels in terms of content.

تبلیغات