آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۱

چکیده

بازآفرینی شهری یک رویکرد جامع، یکپارچه وکل نگر است و مشارکت اجتماعی دلالت برگسترش روابط بین گروهی درقالب انجمن های داوطلبانه، باشگاه ها، اتحادیه ها وگروه هایی دارد که معمولا خصلتی محلی وغیردولتی دارند. این پژوهش براساس هدف، ازنوع کاربردی است که با هدف ارزیابی مطلوبیت مشارکت اجتماعی دربازآفرینی محله تاریخی سورو انجام شده است. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی با هدف ارزیابی مطلوبیت مولفه مشارکت اجتماعی بر بازآفرینی بافت تاریخی سورو ازدیدگاه ساکنین محلی تدوین شده است، و ابزارگردآوری اطلاعات ازطریق مطالعات کتابخانه ای پرسشنامه ومصاحبه بوده است. حجم نمونه400نفرازساکنین محلی وبه منظور تحلیل داده از نرم افزار Spss و روش تحلیل عاملی استفاده شده است. دراین پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوا و بررسی منابع و متون نظری مختلف شاخص ها استخراج گردید و سپس درچهار گروه شاخص های درونی، نسبتا درونی، بیرونی ونسبتا بیرونی طبقه بندی شدند. نتایج پژوهش نشان داد که بیشترین تاثیرپذیری عوامل درونی به ترتیب از شاخص های اجتماعی به میزان 44 درصد، سپس شاخص های فرهنگی به میزان 28درصد، شاخص کالبدی به میزان 16درصد و درپایان شاخص اقتصادی به میزان 12 درصد می باشد.

Assessing the Desirability of the Social Participation Component in Urban Regeneration (A case of historical context of Soro, Bandar Abbas)

Urban regeneration is a comprehensive and integrated approach, emphasizing the expansion of intergroup relationships through voluntary associations, clubs, unions, and typically local and non-governmental groups. This applied research aims to assess the desirability of social participation in the reconstruction of the historical neighborhood of Soro. Utilizing a descriptive-analytical methodology, this study is designed to evaluate the desirability of the social participation component in redeveloping the historical context of Soro from the perspective of local residents. The information was collected through library studies, employing a questionnaire and interviews. The sample size consists of 400 local residents, and for data analysis, SPSS software and the factor analysis method were employed. Through content analysis and a review of various sources and theoretical texts, indicators were extracted and classified into four groups: internal, relatively internal, external, and relatively external indicators. The results revealed that 44% of social indicators are most influenced by internal factors, followed by 28% for cultural indicators, 16% for physical indicators, and 12% for economic indicators, respectively.

تبلیغات