آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۶

چکیده

با وجود تمایل و اراده اولیه قانون گذار ایرانی به شناسایی مسئولیت مدنی برای دارنده وسیله نقلیه در تصادفات رانندگی، مطالعه سیر تحول قانون گذاری حکایت از عدم شناسایی مسئولیت مدنی برای دارنده در وضعیت فعلی دارد. اهمیت این بحث به ویژه در فرضی است که راننده شخصی غیر از دارنده است و مسبب حادثه نیز به شمار می آید. در چنین فرضی؛ آیا افزون بر مسبب حادثه، امکان مراجعه به دارنده نیز وجود دارد؟ برخلاف نظر برخی پژوهش گران حقوقی مبنی بر وجود مسئولیت مدنی برای دارنده، می توان ادعا کرد قوانینی که پس از انقلاب اسلامی در این خصوص به تصویب رسیده است، به تدریج در مسیر تضعیف موقعیت مسئولیت مدنی دارنده وسیله نقلیه موتوری و سرانجام حذف آن حرکت کرده است. مقاله حاضر با روش توصیفی تحلیلی و رویکرد انتقادی، ضمن تلاش در جهت شناسایی وضع موجود و زدودن ابهاماتی که در برخی پژوهش های حقوقی مطرح شده است، در پی شناسایی نظر قانون گذار، معرفی دلایل تغییر رویکرد تقنینی و سپس نقد و ارزیابی آن است. یافته ها نشان می دهد دلایل تقنینی که در پسِ سیاست جدید مورد نظر بوده، از استحکام کافی برای اثبات ضرورت این تغییر برخوردار نیست و افزون بر اشکالات مبنایی، اشکالات عملی زیادی نیز به همراه داشته است و با گذر از این چالش ها است که می توان مسیر شناسایی مسئولیت مدنی برای دارنده وسیله نقلیه موتوری را هموار و مبنای آن را در طراحی جدید پیشنهاد کرد.

A New and Critical Reflection on the Lack of Civil Liability for the Owner of a Motor Vehicle in the Assumption That It is Driven by Someone other than the Owner

Despite the initial desire and will of the Iranian legislator to recognize the civil liability for the owner of the vehicle in traffic accidents, the study of the evolution of legislation indicates that civil liability for the owner is not recognized in the current situation. The importance of this discussion is especially in the assumption that the driver is someone else and is considered the cause of the accident. In this assumption, in addition to the person who caused the accident, is it possible to refer to the owner? Contrary to the opinion of some legal researchers that there is civil liability for the owner, it can be claimed that the laws which have been approved in this regard after the Revolution, have gradually moved in the direction of weakening the position of the owner's civil liability and finally removing it. The present article with a descriptive-analytical method and a critical approach, while trying to identify the current situation and remove the ambiguities that have been raised in some legal studies, tries to identify the opinion of the legislator, explain the reasons of changing the legislative approach and then criticize and evaluate it. The findings show that the legislative reasons behind the new policy were not strong enough to prove the necessity of this change and in addition to the basic problems, it also brought many practical problems. As a result, after passing through these challenges, it is possible to pave the way to identify the civil liability for the owner of vehicle and propose its basis in a new design.

تبلیغات