آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف نقش خودکارآمدی شغلی در رابطه بین بازاریابی داخلی و جوّ توسعه منابع انسانی در بین کارکنان شعب شرکت بیمه پاسارگاد استان تهران انجام پذیرفت. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، تحقیقی کاربردی و از حیث روش، از نوع توصیفی_ پیمایشی است. از میان 197 نفر از جامعه آماری این پژوهش، حداقل 130 نفر با استفاده از فرمول کوکران و روش در دسترس، به عنوان نمونه انتخاب شدند. در نهایت، 137 پرسش نامه جمع آوری شد. برای اندازه گیری متغیر ها، از سه پرسش نامه استاندارد، بازاریابی داخلی مری و همکاران (2013)، خودکارآمدی شغلی پت و همکاران (1999) و جوّ توسعه منابع انسانی رائو و آبراهام (1986) استفاده گردید. به-منظور تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از نرم افزار های SPSS و Smart PLS، با رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد، خودکارآمدی شغلی کارکنان توانسته است به عنوان نقش میانجی در رابطه میان بازاریابی داخلی و جوّ توسعه منابع انسانی نقش مؤثری ایفا نماید. نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن است که کارکنان دارای خودکارآمدی بالا، دید مثبت تری نسبت به جوّ توسعه ای منابع انسانی دارند، زیرا خودکارآمدی شغلی، شاخص های بازاریابی داخلی را به جوّ توسعه منابع انسانی پیوند می دهد.

متن

Role of Occupational Self-efficacy in the Relationship between Internal Marketing and Human Resource Development Climate

Aim: The aim of present study was to explain a model of the role of occupational self-efficacy in the effect of internal marketing on human resources development climate among the employees of Pasargad Insurance Company`s branches in Tehran province.Method: The present study was an applied research in terms of its purpose and descriptive-survey in terms of its method. Among ۱۹۷ people from the statistical population of this research, ۱۳۰ people were selected as a sample using Cochran's formula and the available method. Finally, ۱۳۷ questionnaires were collected. To measure the variables, three standard questionnaires were used, Mary et al.'s internal marketing (۲۰۱۳), Pat et al.'s occupational self-efficacy (۱۹۹۹), and Rao and Abraham's (۱۹۸۶) human resources development climate. The validity was calculated through its content and structure, its reliability using Cronbach's alpha ۰.۹۶۷. In order to analyze the SPSS version ۲۶ and Smart PLS version ۳ software were used.Results: The research showed that there is a significant relationship between internal marketing and human resource development climate, and the occupational self-efficacy of employees has been able to play an effective role as a mediator in the relationship between internal marketing and human resource development climate.Conclusion: It indicates that internal marketing is strong driver for the human resources development climate, and employees with high self-efficacy have a more positive view of the human resources development climate, because occupational self-efficacy links internal marketing indicators to human resources development climate.

تبلیغات