آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای انطباق پذیری مسیر شغلی در رابطه ی بین رشد مسیر شغلی و رسالت حرفه ای با تعارض شغل- خانواده در بین معلّمان شهرستان فارسان انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود که در قالب الگویابی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه ی آماری در این پژوهش تمامی معلّمان شهرستان فارسان در سال تحصیلی 1402-1401 که تعداد آن ها 1340 نفر بودند. بر اساس قاعده ی " کلاین" از این تعداد 250 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای برای نمونه گیری در معادلات ساختاری انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مقیاس انطباق پذیری مسیر شغلی (CAAS)، پرسشنامه ی رسالت شغلی (CVQ)، پرسشنامه ی رشد مسیر شغلی (CDI-A-SF) و مقیاس تعارض کار- خانواده (WCFS) گردآوری و با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج نشان داد که مدل تعارض شغل-خانواده بر اساس رسالت حرفه ای و رشد مسیر شغلی با نقش واسطه ای انطباق پذیری مسیر شغلی برازش مطلوبی دارد. عوامل رشد مسیر شغلی رابطه ی مستقیمی با تعارض شغل-خانواده داشته است (01/3-= t ، 29/0-=β و 01/>p)؛ عوامل رسالت حرفه ای رابطه ی مستقیمی با تعارض شغل-خانواده داشته است (34/2-= t و 22/0-=β و 05/0>P) همچنین نتایج آزمون بوت استرپ نشان داد که رسالت حرفه ای و رشد مسیر شغلی با نقش واسطه ای انطباق پذیری مسیر شغلی رابطه ی غیر مستقیمی با تعارض شغل- خانواده دارند (05/>P). در این راستا ایجاد زمینه برای رشد مسیر شغلی و افزایش رسالت حرفه ای در کنار افزایش انطباق پذیری مسیر شغلی در معلّمان مدارس زمینه را برای کاهش تعارضات شغل- خانواده فراهم می کند.

متن

Investigation of mediating role of career adaptability in the relationship between career development and career calling, and its impact on work-family conflict

This study aimed to investigate the mediating role of career adaptability in the relationship between career development and career calling, and its impact on work-family conflict among teachers in Farsan city The research method was descriptive correlational through Structural Equation Modeling (SEM). The statistical population comprised all ۱,۳۴۰ teachers in Farsan during the ۲۰۲۱-۲۰۲۲ academic years. Following Klein's rule, a sample of ۲۵۰ individuals was selected via a multi-stage cluster sampling method. Data collection involved the use of several measures; the Career Adaptability Assessment Scale (CAAS), the Calling and Vocation Questionnaire (CVQ), the Career Development Inventory - Short Form (CDI-A-SF), and the Work-Family Conflict Scale (WCFS). Subsequent analysis of the collected data was conducted using Structural Equation Modeling (SEM).The results indicated that the model of work-family conflict, based on career calling and career development with the mediating role of career adaptability, demonstrates a satisfactory fit.Career development factors have a direct relationship with work-family conflict (t = ۳.۰۱, β = ۰.۲۹, p < ۰.۰۱), while career calling factors also have a direct relationship with work-family conflict (t=۲.۴۲, β = ۰.۲۲, p<۰.۰۵). The Bootstrapping test indicated that career calling and career development are indirectly related to work-family conflict through the mediating influence of career adaptability (p < ۰.۰۵). These findings suggest that enhancing career development and career calling, coupled with an increase in career adaptability among teachers, could contribute to a reduction in work-family conflicts. Such interventions are recommended for fostering a more harmonious balance between professional and family life among educators.

تبلیغات