آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

هدف: منظومه خانواده به عنوان یک متغیر بافتاری مهم، بستر اولیه رشد شغلی دانش آموزان است که بر تکوین و رشد آرزوهای شغلی آنان اثرگذار است؛ لذا پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش عوامل خانوادگی در فرآیند رشد شغلی دانش آموزان انجام شد. روش: پژوهش، کیفی از نوع تحلیل مضمون بود. جمعیت موردمطالعه، شامل 2 گروه بود:1) کتب و مقالات حوزه های مشاوره شغلی و مدرسه در محدوده سال های 1390 تا 1400؛ 2) کارشناسان حوزه های مشاوره مدرسه و شغلی مشتمل بر دو گروه: الف) اساتید دانشگاه و ب) مشاوران مدارس. در تحلیل اسناد، 7 کتاب و 14 مقاله؛ و در بخش مصاحبه شوندگان، 21 نفر (9 استاد و 12 مشاور مدرسه)، در سال تحصیلی 1400-1399، با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. روش های گردآوری داده ها، شامل تحلیل اسناد و مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. داده ها با روش تحلیل شبکه مضامین آتراید-استرلینگ (2001)، تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشانگر 3 مضمون فراگیر؛ 6 مضمون سازمان دهنده و 106 مضمون پایه بود. مضامین فراگیر شامل «تقش آفرینی والدین»؛ «روایت شغلی خانواده» و «بافت و ساخت خانواده» بود. نتیجه گیری: اکتساب باورها، طرح واره ها، ارزش ها و سایر سازه های شغلی دانش آموزان، ابتدا متأثر از الگوهای تعاملی در نظام خانواده است. لذا حمایت اطلاعاتی، روانی و عاطفی از فرزندان در سراسر فرآیند رشد شغلی، اقدامی موثر و راهگشاست.

متن

Thematic analysis of family factors affecting the process of students' career development

Aim: The family system, as an important contextual variable, serves as the primary foundation for the career development of students, influencing the formation and development of their career aspirations; Therefore, this research aims to investigate the role of family factors in the process of students' career development. Method: The study employed a qualitative method, specifically content analysis. The study population consisted of two groups: ۱) Books and articles in the fields of career counseling and school-related literature published between ۲۰۱۱ and ۲۰۲۱, and ۲) Experts in the fields of school counseling and career counseling, including university professors and school counselors. In the document analysis phase, ۷ books and ۱۴ articles were examined, and in the interview phase, ۲۱ individuals (۹ ۹ university professors and ۱۲ school counselors) were purposefully selected during the ۲۰۲۰-۲۰۲۱ academic year. Data collection methods included document analysis and semi-structured interviews. The collected data were analyzed by using the Attride-Stirling thematic analysis method (۲۰۰۱). Results: The findings revealed ۳ Global themes, ۶ organizing themes, and ۱۰۶ basic themes. The Global themes included " Role playing of parents," "family career narrative," and "family structure and family dynamics." Conclusion: The acquisition of beliefs, Schemas, values, and other vocational Constructs among students is primarily influenced by interactive patterns within the family system. Therefore, providing informational, psychological, and emotional support to children throughout the career development process proves to be an effective and facilitative measure.

تبلیغات