نویسندگان: مرجان حبیبی

کلید واژه ها: بیمه تکافل عوامل و موانع موثر ویژگی ها

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۱۶۳ - ۱۹۳
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۵

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۲

چکیده

هدف این تحقیق، شناسایی ویژگی ها و مزیت ها، عوامل مؤثر و موانع پیش رو برای پذیرش تکافل در صنعت بیمه است. جامعه آماری پژوهش، خبرگانی هستند که به لحاظ علمی و اجرایی مرتبط با بحث تکافل کار می کنند. نمونه مورد نظر در این بخش از پژوهش به شیوه نمونه گیری گلوله برفی انتخ اب ش د. این پژوهش با بهره گیری از رویکرد داده بنیاد از طریق مصاحبه با خبرگان انجام پذیرفت. نتایج به دست آمده از خروجی ها در سه بخش زیر قابل تشریح می باشد: الف) ویژگی ها و مزیت ها: ویژگی مذهبی و اعتقادی، ویژگی اقتصادی، ویژگی مبتنی بر صندوق، ویژگی خیرخواهانه، نو و ابتکاری بودن، مبتنی بر الگوی تکافل، عدم معایب بیمه های متعارف، کاهش انواع هزینه ها، عدالت محور بودن؛ ب) عوامل مؤثر برای پذیرش: عوامل اعتقادی و اسلامی، عوامل اقتصادی، عوامل سیاسی- اداری، عوامل اخلاقی، عوامل فنی، قوانین و مقررات، ویژگی های منحصربه فرد تکافل، آگاهی و تبلیغات، نوع کیفیت محصول؛ ج) موانع پیش رو برای پذیرش: قوانین و مقررات، هزینه، عدم فرهنگ پذیری، کمبود تجربه و اطلاعات، عدم زیرساخت های اجرایی، نظارتی و فناوری اطلاعات، عدم اعتماد، عدم آشنایی و درک درست، عدم اقبال عمومی. با توجه به نتایج داده ها در سه بخش ویژگی ها، عوامل مؤثر و موانع پیش رو می توان بسترسازی مناسبی را برای تکافل و موفقیت و تحقق بیشتر این محصول جدید بیمه ای برداشت.

Features, Factors and Barriers Affecting the Acceptance of Takaful in the Insurance Industry with the Foundation's data Approach

Objective:. The purpose of this research is to identify the characteristics And the advantages, effective factors and upcoming obstacles for the acceptance of takaful in the insurance industry have been discussed.Methodology: The statistical population of the research is the experts who work scientifically and executively related to Takaful discussion. The target sample in this part of the research was selected by snowball sampling method. This research was conducted using the foundation's data approach through interviews with experts.. Findings: The results obtained from the outputs can be described in the following three sections: Features and advantages: religious and belief feature, economic feature, fund-based feature, benevolent feature, new and innovative, based on takaful model, no disadvantages of conventional insurances, reduction of all kinds of costs, being justice oriented.Effective factors for acceptance: religious and Islamic factors, economic factors, political-administrative factors, ethical factors, technical factors, laws and regulations, unique characteristics of takaful, awareness and advertising, type of product quality.Obstacles to acceptance: laws and regulations, cost, lack of acculturation, lack of experience and information, lack of executive, regulatory and information technology infrastructure, lack of trust, lack of familiarity and proper understanding, lack of public favor.Conclusion: According to the results of the data in the three sections of features, effective factors and obstacles, a suitable foundation can be made for takaful and the success and realization of this new insurance product..Keywords: Takaful insurance, Attributes, Effective factors and Barriers

تبلیغات