آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۹

چکیده

مقدمه:  رفتارهای وندالی جوانان در مدارس مسئله جدی بوده و امروزه، پیش بینی، شناسایی و ارزیابی خطر رفتارهای وندالی و به کارگیری برنامه های پیشگیرانه بر آن اساس، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.هدف:  تفاوت های مکانی رفتارهای وندالی دانش آموزان در ناحیه 2 شهر رشت نیز هدف این پژوهش است.روش شناسی:  این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی و طبق جدول مورگان 377 نفر بعنوان نمونه انتخاب شدند. پایایی و روایی پرسشنامه با آزمون آلفای کرونباخ و HTMT برابر با 873/0 و با 27/0- محاسبه و برای تحلیل رفتارهای وندالی از آماره های مکانی استفاده شد.قلمرو جغرافیایی پژوهش:  این پژوهش در مدارس ناحیه 2 شهر رشت انجام شده است.یافته ها و بحث:  تصادفی بودن 21 رفتار وندالی به استثنای "پاره کردن کتاب و دفتر همکلاسی ها" و "آتش زدن اموال مدرسه" با I موران جهانی و تصادفی بودن آنها به استثنای رفتار وندالی "پاره کردن کتاب و دفتر همکلاسی ها" با الگوی خوشه پایین توسط آماره G ثابت شد. نتایج آماره I موران محلی بیانگر رفتار وندالی "چیدن گل ها" و "پاره نمودن دفتر نمرات و حضور غیاب" در مدرسه دکتر شریعتی با الگوی LH و LL و رفتار وندالی "پاره کردن کتاب و دفتر همکلاسی ها"، "شکستن لوازم التحریر همکلاسی ها" با الگوی HH و HH در مدرسه شاهد امام حسین بودند. همچنین تحلیل نقاط داغ  نشان داد که نقاط داغ و سرد در سطوح مختلف اطمینان 90، 95 و 99 درصد در 11 رفتار وندالی وجود داشته و در 9 مورد باقیمانده تشکیل الگو بی معنی است.نتیجه گیری: در نتیجه تحلیل رفتارهای وندالی در مدارس ناحیه 2 رشت با آماره تحلیل نقاط داغ، نتایج دقیق تری از عدم همگنی مکانی رفتارهای وندالی ارائه کرد.

Spatial Analysis of Vandalism Behavior of First ond Second High School Students on District 2 of Rasht

Introduction: Vandalism of young people in schools is a serious issue and today, predicting, identifying and assessing the risk of vandalism and using preventive programs based on it is of particular importance. Objective: The spatial differences of students' vandal behaviors in District 2 of Rasht are also the aim of this study. Research Methodology: In this descriptive-analytical study, 377 people were selected as a sample according to Morgan's table. Spatial statistics were used. Geographical area of ​​the study: This study was conducted in schools in District 2 of Rasht. Vandal's behavior of "tearing up classmates' books and notebooks" was confirmed by the G-statistic with a low cluster pattern. The results of I Moran local statistics show vandalism of "picking flowers" and "tearing the grades and absenteeism" in Dr. Shariati's school with LH and LL pattern and vandalism of "tearing the books and notebooks of classmates", "breaking classmates' stationery" With the pattern of HH and HH were witnessed by Imam Hussein at school. Hot spot analysis also showed that hot and cold spots were present at different levels of 90, 95 and 99% confidence in 11 vandalism behaviors and in the remaining 9 cases pattern formation was meaningless. Results: As a result of analyzing vandalism behaviors in schools in District 2 of Rasht with hot spot analysis statistics, more accurate results of spatial homogeneity of vandalism behaviors were presented. Keywords: Vandal Behavior, Students, Spatial Statistics, District 2, Rasht. Prediction, criminology

تبلیغات