آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

توسعه اقتصاد محلی با تکیه بر بهبود بنگاه های محلی رقابتی، باعث جذب سرمایه گذاری داخلی و ارتقاء سرمایه انسانی، مهارت های کار، ارتقاء زیرساخت های محلی و توسعه متوازن اقتصادی در محلات می شود. در این میان خلاقیت به عنوان پایه و اساس چهار محور فوق می تواند سبب رشد و توسعه اقتصادی در بسیاری از جوامع معاصر شود. صنایع خلاق به عنوان منبع فرهنگی و تجاری قدرتمندترین بخش اقتصاد هستند که بهره گیری از این صنایع در حوزه های برنامه ریزی موجب توسعه اقتصاد محلی و به تبع توسعه اقتصاد ملی می شود. شهر خلاق نیز با داشتن صنایع خلاق و جذب نیروی خلاق رشد و توسعه اقتصادی را در پی خواهد داشت. محدوده فرحزاد واقع در ناحیه9  منطقه 2شهرداری تهران با در برداشتن منابع اکولوژیکی مناسب و نهاد های فعال از سویی و شرایط نامناسب اجتماعی-اقتصادی و وجود مشاغل غیررسمی از سوی دیگر، قابلیت اتخاذ رویکرد شهرخلاق در تقویت اقتصاد محلی جهت بهبود وضعیت اشتغال و توانمندسازی افراد را داراست. این پژوهش برای دستیابی به این هدف در سه گام انجام شده است.در گام نخست با مرور ادبیات نظری، ابعاد استعداد، فناوری، مدارا، دارایی سرزمین و مشارکت شهری تعیین شد.درگام دوم پهنه هایی با اولویت برنامه ریزی با توجه به اشتراکات موجود مشکلات اقتصای، اجتماعی و کالبدی شامل؛ امنیت پایین، دسترسی و معابر نامناسب، وجود مشکلات زیست محیطی، فقدان سند مالکیت، پایین بودن سطح تعاملات اجتماعی در محدوده، مشکلات اقتصادی، وضعیت نامناسب مسکن و وجود اختلافات فرهنگی میان اقوام گوناگون شناسایی شد. در گام آخر ابعاد در نواحی واجد شرایط برنامه ریزی از طریق مصاحبه مورد  ارزیابی قرارگرفته است. در ادامه با تحلیل مصاحبه ها از طریق نرم افزار مکس کیودا ،نقش مؤلفه های  در توسعه اقتصاد محلی فرحزاد شناسایی شده است. بنابراین در بعد دارایی های سرزمین با 7 مؤلفه؛ سابقه تاریخی، نقش گردشگری، مذهبی، برخورداری از باغات سنتی، روددره فرحزاد، رستوران ها و بخش کوهستانی فرحزاد، در بعد فناوری با مؤلفه برخورداری از اینترنت همراه، در بعد استعداد با 4 مؤلفه؛ برخورداری از نهادهای فرهنگی، مهارت های ساکنین، تمایل به یادگیری مهارت و تمایل به آموزش، دربعد مشارکت شهری با 3 مؤلفه؛ برخورداری از تنوع اقوام مختلف، پیگیری مشکلات موجود و مشارکت در طرح های عمرانی قابل توجه است.

Applying Creative City Strategies for Local Economic Empowerment and Place-Making (Case Study: Farahzad Neighborhood, Tehran)

If the development of the local economy relies on the improvement of competitive local enterprises, it will attract domestic investment, improve human capital, increase work skills, improve local infrastructure and balanced economic development in the localities. Creativity as a foundation can cause economic growth and development in many contemporary societies. As a cultural and commercial source, creative industries are the most powerful part of the economy, and their use in planning areas leads to the development of the local economy and, consequently, the development of the national economy. The creative city will also lead to economic growth and development by having creative industries and attracting creative forces. Farahzad neighborhood has the ability to adopt the creative city approach in strengthening the local economy in order to improve the employment situation and empower people for two reasons: one is that it has suitable ecological resources and active institutions, and the second is that it suffers from unfavorable socio-economic conditions and the existence of informal jobs. This research has been done in three stages to achieve its goals. In the first step, by reviewing the theoretical literature, the dimensions of talent, technology, tolerance, land property and urban participation were determined. In the second stage, areas with planning priority based on existing spatial, social and physical commonalities include; low security, inadequate access and roads, existence of environmental problems, lack of ownership documents, low level of social interactions in the area, economic problems, poor condition of housing and existence of cultural differences between different ethnic groups were identified. In the last step, the criteria in the eligible planning areas were evaluated through interviews. Then, by analyzing the interviews through the MAXQDA software, the role of the components in the development of the local economy of Farahzad has been identified. Therefore, each of the examined dimensions was considered as follows: the dimension of land assets with seven components include; historical background, role of tourism, religion, traditional gardens, Farahzad river, restaurants and mountain section; the technology dimension with the component of having mobile internet; talent dimension with four components i.e., Possession of cultural institutions, residents' skills, desire to learn skills and desire for education, and urban participation dimension with three components; enjoying the diversity of different ethnic groups, following up on existing problems and participating in construction projects.

تبلیغات