ارائه الگوی ایرانی- اسلامی بانکداری اجتماعی در بستر رسانه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
بانکداری اجتماعی حوزه ای نوین در صنعت بانکداری و در بستر رسانه است و به مثابه بانک های پاسخگو و با مسئولیت اجتماعی محسوب می شوند که پایبند به اصول مالی اسلامی هستند. هدف اصلی پژوهش ارائه الگوی بومی و ایرانی اسلامی بانکداری اجتماعی در بانک سپه است. روش پژوهش، آمیخته اکتشافی متوالی است که ترکیبی از روش کیفی داده بنیاد به شیوه هم ساخت گرایی چارمز روی 13 نفر به شیوه نمونه گیری هدفمند و با ابزار مصاحبه ساختارنیافته و روش کمّی در بین 289 نفر از خبرگان مرتبط برای آزمون فرضیه ها و مدل استفاده شده است. نتایج بخش کیفی پژوهش نشان داد برنامه ریزی بانک سپه در خصوص نحوه جلب مشارکت مردمی و اعتمادسازی در نظام بانکی به صورت تعامل دوسویه بایستی با بازنگری در نظام اطلاع رسانی و ارتقای روابط عمومی همسو شود. ضمناً تدوین برنامه ای در خصوص نحوه حمایت های مالی و تسهیل گری حاکمیت به همراه بازنگری در قوانین و سیاست های بانکداری اجتماعی خواهد توانست بانکداری اجتماعی را با رویکرد فرهنگ محور توأمان سازد. از طرفی، بازنگری در سیاست های اجتماعی و فرهنگی در راستای استقرار هم آفرینی ارزش، خلق ارزش افزوده اجتماعی و بهره گیری از راهبردهای مبتنی بر نظام مندسازی بوروکراسی بانکداری سپه سبب خواهد شد با بهره گیری از عقلایی سازی نظام گزینش نیروی انسانی، نظام مندی دستگاه اداری و دیوانی بانک و فضای سازمانی چابک به همراه هوشمندسازی نظام بانکداری در بستر شبکه های اجتماعی در وضعیت بانکداری اجتماعی تحول ایجاد کند. نتایج آزمون فرضیه ها در مدلسازی معادلات ساختاری و نتایج تحلیل مسیر اثر عوامل مذکور را معنادار نشان داده است.Presenting the Iranian-Islamic model of social banking in the context of media: mixed research
Social banking is a new field in the banking industry and in the context of media, and they are considered as responsive and socially responsible banks that adhere to Islamic financial principles. The main aim of the research is to present the local model of social banking in Sepeh Bank. The research method is a sequential exploratory mix; A combination of the qualitative grounded theory method in the form of constructivism of Charmaz was used on 13 people in the method of purposeful sampling and unstructured interview tool and the quantitative method was used among 289 related experts to test the hypotheses and model. The results of the qualitative part of the research showed that Sepeh Bank's planning on how to attract people's participation and trust-building in the banking system in the form of two-way interaction should be aligned with the revision of the information system and promotion of public relations. In addition, developing a plan regarding financial support and governance facilitation along with revision of social banking laws and policies will be able to combine social banking with a culture-oriented approach. On the other hand, revising social and cultural policies in line with the establishment of co-creation of value, creation of social added value and using strategies based on the systematization of Sepah banking bureaucracy will lead to rationalization of the human resources selection system, the systematization of the administrative and bureaucracy system of the bank and the environment an agile organization along with the intelligentization of the banking system in the context of social networks will create changes in the state of social banking. The results of the hypothesis test in structural equation modeling and the path analysis results show the effect of the mentioned factors to be significant