آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۰

چکیده

We are witnessing a new phase of globalization that can be characterized as hybrid. This conceptualization follows the concept of hybrid warfare and essentially encompasses the tense process of ongoing globalization and simultaneous local and regional resistance to it. As a result, identities worldwide are becoming uncertain, fluid (Zygmunt Bauman), or even dissolved. This process of dissolution leads to fragmented identities, held together with difficulty by age-old ideologies - or by violence. An alternative way of securing identity in this process of dissolution is the mutual recognition of the world's civilizations, which tolerance necessarily presupposes. Tolerance, however, also implies drawing the line at what is not to be tolerated. It is precisely in a process of mutual recognition that differences must not be overlooked. For example, tolerance is understood as a right in the liberal understanding, but as a task and duty in Islamic thinking. But we must not stop at the differences. In this respect, a perspective of tolerance as a process is developed here and clarified with the concept of an ascending cycle. The concept of Mulla Sadra, the important Islamic philosopher, contains the seeds of a concept of tolerance that is indispensable for intercultural dialogue and preserving identity.

مدارا و شناخت متقابل در جهانی شدن ترکیبی

ما شاهد مرحله جدیدی از جهانی شدن هستیم که می توان آن را ترکیبی توصیف کرد. این مفهوم سازی، از مفهوم جنگ ترکیبی پیروی می کند و اساساً فرآیند پرتنش جهانی شدن مداوم و مقاومت همزمان محلی و منطقه ای در برابر آن را، در بر می گیرد. در نتیجه، هویت ها در سراسر جهان نامشخص و سیال (از دید زیگمونت باومن) هستند و یا حتی منحل می شوند. این روند انحلال، منجر به شکل گیری هویت های تکه تکه ای می شود که به سختی توسط ایدئولوژی های قدیمی- یا با خشونت- حفظ می شوند. یک راه جایگزین برای تضمین هویت در این روند انحلال، شناخت متقابل تمدن های جهان است که الزاماً مستلزم تساهل است. با این حال، تساهل همچنین مستلزم خط کشی به چیزی است که نباید تحمل شود. دقیقاً در فرآیند شناخت متقابل است که نباید تفاوت ها را نادیده گرفت. مثلاً تساهل در فهم لیبرال به عنوان یک حق است، اما در تفکر اسلامی به عنوان یک تکلیف تلقی می شود. اما، ما فقط نباید به تفاوت ها بسنده کنیم. از این نظر، دیدگاهی از تساهل به عنوان یک فرآیند -در اینجا- توسعه یافته و با مفهوم چرخه صعودی روشن می شود. برداشت ملاصدرا، فیلسوف مهم اسلامی، از تساهل، حاوی بذرهای مفهومی است که برای گفتگوی بین فرهنگی و حفظ هویت ضروری است.
تمدن ها ،تعادل شناور ،هویت ،کلاوزویتس ،هگل ،ملاصدرا،

تبلیغات