آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۲

چکیده

هدف این پژوهش شناسایی اهداف استکبار جهانی از ایجاد جنگ های مذهبی در جهان اسلام، براساس تجربه تاریخی جنگ های سی ساله اروپا در قرن هفدهم میلادی است. این پژوهش نوعی تحقیق کاربردی - اکتشافی است که با روش پژوهش ترکیبی صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل سه گروه «خبرگان علمی» «کارشناسان مسایل سیاسی» و «کارشناسان مسایل دفاعی-امنیتی» است. روش نمونه گیری، در مرحله کیفی، روش نمونه گیری هدفمند و در مرحله کمی، روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی بود. حجم نمونه در مرحله کیفی 18 نفر بود که به دلیل دستیابی به اشباع نظری تا سیزده نفر ادامه یافت همچنین حجم نمونه در مرحله کمی 24 نفر بود. ابزار گردآوری داده ها در مرحله کیفی، مصاحبه عمیق و در مرحله کمی، پرسشنامه محقق ساخته بود که با استفاده از داده های حاصل از مرحله کیفی ساخته شد. برای تحلیل داده های کیفی حاصل از مصاحبه ها از روش تحلیل محتوا و برای اعتباریابی یافته های حاصل از تحلیل مصاحبه ها از روش دلفی استفاده شد، برای این منظور یافته های حاصل از مصاحبه ها درقالب یک پرسشنامه محقق ساخته، سازماندهی و برای مصاحبه شوندگان ارسال شد و پس از دو مرحله رفت و برگشت، نتایج حاصل توسط آزمون دوجمله ای مورد تحلیل قرارگرفت. یافته های تحقیق نشان داد که اهداف استکبار را می توان در قالب چهار دسته شامل «اهداف سیاسی» «اهداف اقتصادی» «اهداف نظامی - امنیتی» و «اهداف فرهنگی- اجتماعی» طبقه بندی نمود.

The Global Arrogance goals from creating thirty-year religious wars in the Islamic world

The purpose of this research is to identify the goals of The Global Arrogance of creating religious wars in the Islamic world, based on the historical experience of the Thirty Years' War in Europe in the 17th century. This research is a kind of applied-exploratory research that was done with the combined research method. The statistical population of the research includes three groups: "scientific experts", "political experts" and "defense-security experts". The sampling method, in the qualitative stage, was the purposeful sampling method and in the quantitative stage, the proportional stratified sampling method. The sample size in the qualitative stage was 18 people, which continued to thirteen people due to reaching theoretical saturation, and the sample size in the quantitative stage was 24 people. The tool of data collection in the qualitative stage was in-depth interview and in the quantitative stage, a researcher-made questionnaire was created using the data obtained from the qualitative stage. The content analysis method was used to analyze the qualitative data from the interviews, and the Delphi method was used to validate the findings from the interviews. For this purpose, the findings from the interviews were made in the form of a researcher questionnaire, organized and sent to the interviewees, and then went through two stages. And back, the results were analyzed by binomial test. The findings of the research showed that the objectives of the domination system can be classified into four categories including "political objectives", "economic objectives", "military-security objectives" and "cultural-social objectives".

تبلیغات