آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۴

چکیده

هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر آگاهی و ارتقای سطح علمی ، فکری و فرهنگی کودکان می باشد. روش پژوهش حاضر نوصیفی پیمایشی است و به لحاظ هدف کاربردی است که جامعه آماری آن را مدیران و کارشناسان امور فرهنگی استان های غربی کشور و مسئولین فرهنگی شهرستانها ، مدیر و مربیان کانون های فرهنگی تربیتی کمیته امداد و اعضای هیات علمی دانشگاه دراستانهای غربی کشور( ایلام، کرمانشاه، همدان، کردستان )بودند که با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، تعداد 383 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که داری 61 گویه می باشد که روایی آن به تایید اساتید و متخصصان مدیریت آموزشی رسید و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ تایید شد برای بررسی روایی محتوایی، پرسشنامه تحقیق بین 8 نفر از اساتید متخصص در زمینه موضوعی توزیع و گردآوری گردید، سپس پیشنهادات آن ها با همفکری اساتید راهنما و مشاور در ویرایش نهایی پرسشنامه لحاظ شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های پژوهش در سطح آمار استنباطی از نرم افزار مدل یابی معادلات ساختاری PLS به منظور سنجش الگوی پیشنهادی مورد نظر تحقیق استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل سازمانی، عوامل اجتماعی عوامل فردی ، عوامل فرهنگی، عوامل آموزشی و عوامل محیطی ، نظام قانونی و حقوقی، ویژگی های درون فردی و نظام آموزشی فردی از عوامل موثر بر آگاهی و ارتقای سطح علمی، فکری و فرهنگی کودکان در کانون های فرهنگی کمیته امداد هستند و مدل عوامل مؤثر بر آگاهی و ارتقای سطح علمی، فکری و فرهنگی کودکان در کانون های فرهنگی کمیته امداد از برازش مناسبی برخوردار320/0 = GOF است.

purpose of this study is to design a model of factors to promote the scientific, intellectual and cultural level of students in the cultural and educational centers of the Relief Committee.

The purpose of this study is to design a model of factors to promote the scientific, intellectual and cultural level of students in the cultural and educational centers of the Relief Committee. The method of the present study is a survey and is applied in terms of purpose that the statistical population is the managers and cultural affairs experts of the western provinces and cultural officials of the cities, managers and educators of cultural centers of the Relief Committee and faculty members in the western provinces (Ilam, Kermanshah, Hamadan , Kurdistan) that due to the infinity of the statistical community, 383 people were selected as a statistical sample. In order to collect information, a researcher-made questionnaire was used, which has 61 items, the validity of which was confirmed by professors and educational management specialists and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha test. In a thematic context, they were distributed and collected, then their suggestions were considered in the final edition of the questionnaire with the concurrence of the supervisors and consultants. In order to analyze the data and test the research hypotheses at the level of inferential statistics, PLS structural equation modeling software was used to measure the proposed research model. The results showed that organizational factors, social factors, individual factors, cultural factors, educational factors and environmental factors, legal system, intrapersonal characteristics and individual educational system are factors affecting knowledge and promotion of students' scientific, intellectual and cultural level. There are relief committees in the cultural centers and the model of the factors affecting the awareness and promotion of the scientific, intellectual and cultural level of the students in the cultural centers of the relief committee has a suitable fit of GOF = 0.320.

تبلیغات