استفاده از مدل های تصمیم گیری چند معیاره در بررسی عوامل کلیدی موفقیت در بازاریابی و برندینگ مکانی در فضای غیر قطعی
آرشیو
چکیده
هدف: در فضای کسب و کار امروزی نقش بازاریابی و مدیریت برند دارای اهمیت بالایی می باشد. مطالعات نشان می دهد که مهارت بسیار بالا و جذاب صاحبان کسب و کارها با توانایی آن ها در ایجاد و مدیریت برند شناخته می شود. به همین دلیل برند ها از مهم ترین دارایی های مشهود سازمان می باشد. یکی از نمونه های بارز بازاریابی، بازاریابی مکانی است. در این نوع بازاریابی، هدف ایجاد هویت برند در خصوص یک محل جغرافیایی خاص می باشد. برای یک بازاریابی و برندینگ مکانی موفق باید عوامل کلیدی موفقیت شناسایی شوند. عوامل کلیدی مختلفی برای موفقیت بازاریابی مکانی و برندینگ مکانی وجود دارد. هدف از این تحقیق، شناسایی و بررسی میزان تاثیر هر یک از این عوامل کلیدی موفقیت می باشد.روش شناسی پژوهش: برای این منظور با استفاده از نظر خبرگان 5 عامل کلیدی موفقیت انتخاب شدند. جامعه آماری این تحقیق شرکت های معتبر مشاور بازاریابی و برندینگ کشور در نظر گرفته شد که نهایتا 35 پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیق به منظور رتبه بندی عوامل 5 گانه کلیدی موفقیت از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی بهره گرفته شد.یافته ها: نتایج نشان داد در میان عوامل پنج گانه «چشم انداز و تحلیل استراتژیک» و «گروه های برنامه ریزی» بیش ترین میزان تاثیر را بر موفقیت بازاریابی و برندینگ مکانی دارند.اصالت/ارزش افزوده علمی: در پژوهش حاضر حوزه بازاریابی مکان و برندینگ مکانی و عوامل کلیدی موفقیت در بازاریابی مورد مطالعات قرار گیرد.The use of multi-criteria decision models in investigating the key factors of success in marketing and location branding in an uncertain environment
Purpose: In today's business environment, the role of marketing and brand management is very important. Studies show that the very high and attractive skill of business owners is known by their ability to create and manage a brand. For this reason, brands are one of the most important visible assets of the organization. One of the prominent examples of marketing is location marketing. In this type of marketing, the goal is to create a brand identity in a specific geographic location. For a successful location marketing and branding, key success factors must be identified. There are several key factors for the success of location marketing and location branding. The purpose of this research is to identify and evaluate the impact of each of these key success factors.Methodology: For this purpose, 5 key factors of success were selected using the opinion of experts. The statistical population of this research was considered the reputable marketing and branding consulting companies of the country, and finally 35 questionnaires were examined. In this research, the fuzzy hierarchical analysis method was used to rank the 5 key factors of success.Findings: The results showed that among the five factors, "strategic vision and analysis" and "planning groups" have the greatest impact on the success of location marketing and branding.Originality/Value: In the present research, the area of location marketing and location branding and the key success factors in marketing should be studied.