رابطه اهمیت گروه های تجاری با کیفیت حسابرسی شرکت اصلی: با تأکید بر ویژگی های حسابرس (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی رابطه اهمیت گروه های تجاری با کیفیت حسابرسی با لحاظ ویژگی های حسابرس است. روش: فرضیه های پژوهش با استفاده از روش حداقل مربعات عادی تعمیم یافته تخمینی آزمون شدند. تعداد 27 گروه تجاری در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره 1390 الی 1396 بعنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. یافته ها: اهمیت گروه تجاری برای حسابرسان با کیفیت حسابرسی شرکت اصلی رابطه مثبت و معنی داری دارد. بعلاوه، ویژگی شهرت حسابرس رابطه مثبت بین اهمیت گروه تجاری و کیفیت حسابرسی را تضعیف می کند و ویژگی تجربه حسابرس بر شدت این رابطه می افزاید. این در حالیست که تخصص حسابرس در صنعت بر این رابطه اثرگذار نیست. نتیجه گیری: هر چه وابستگی مالی حسابرس به گروه های تجاری افزایش یابد با افزایش تلاش و رسیدگی های حسابرس، کیفیت حسابرسی شرکت اصلی بهبود می یابد. دو ویژگی شهرت و تجربه حسابرس نیز می توانند بر کیفیت حسابرسی شرکای مؤسسه در شرکت اصلی مؤثر باشند. دانش افزایی: در این پژوهش برای نخستین بار به موضوع منافع حسابرس در گروه های تجاری و اثرگذاری آن بر کیفیت حسابرسی در ایران توجه شده است. از آنجایی که حسابرسان در گروه های تجاری می توانند علاوه بر شرکت اصلی، حسابرسی شرکت های تابعه را عهده دار شوند لذا این موضوع می تواند به طور توأمان استقلال حسابرسان و دامنه شناخت آن ها را تحت تأثیر قرار دهد. بحث استقلال حسابرس و عوامل اثرگذار آن از جمله موضوعات مهم در حسابرسی است که در این تحقیق عامل منافع حسابرس در گروه های تجاری مدنظر قرار گرفته است.The Relationship between Importance of Business Groups and the Audit Quality of the parent company: with Emphasize on auditor’s characteristics
Objective: The purpose of this study is to examine the relationship between the importance of business groups and audit quality with regard to auditor’s characteristics.
Method: The research hypotheses were tested by estimated generalized least squares (EGLS) method. 27 business groups listed on Tehran Stock Exchange (TSE) in the period of 2012 to 2018 were selected as the sample of the research.
Results: The importance of the business group for auditors is positively and significantly related to audit quality of the parent company. In addition, the auditor's reputation weakens the positive relationship between the importance of business groups and audit quality. Furthermore, while auditor's experience affects this relationship positively, the auditor's specialization in the industry does not show any effect.
Conclusion: Increasing the financial dependency of independent auditors to business groups improves the audit quality. This improvement is affected by the auditor's reputation and experience.
Contribution: In this research, the concept of auditor’s benefits in business groups and audit quality is put under scrutiny for the first time in Iran. Since auditors can investigate some subsidiaries beside the parent, their independence and understanding’s scope are impacted simultaneously. Auditor’s independence and factors affect it is one of important subject in auditing field. In this research, the auditor’s benefits in business groups as an interested factor is examined.