پژوهشی تطبییقی در چیستی تفاسیر زیبایی شناختی و بلاغی (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
تفسیر زیبایی شناختی از رویکردهای به نسبت جدید در تفسیر قرآن است. این گونه تفسیری که در شش نوع گرایشی، روشی، درون سوره ای (ساختاری)، فراسوره ای، بین سوره ای و فراقرآنی تعقیب می شود، با نگاه توصیفی به تفاسیر بلاغی، با تفسیر بلاغی رابطه عموم و خصوص مطلق، و با نگاه دانشی به آن، رابطه عموم و خصوص من وجه دارد. بیشتر تفاوت این دو گونه تفسیری افزون بر تفاوت از حیث مفهوم شناسی، از نگاه هرمنوتیکی و قصد گوینده و نیز از جهت قلمرو می باشد. از میان انواع یادشده تفسیر زیبایی شناختی، دو نوع گرایشی و درون سوره ای (ساختاری) مورد توجه مفسران و قرآن پژوهان قرار دارد، اما گونه های دیگر، به ویژه انواع روشی و بین سوره ای، کمتر مورد توجه بوده و می توان آن دو را رویکردهای غایب در فرایند تفسیری غالب تفاسیر قلمداد کرد. نکته مهم در این حوزه مطالعاتی، حضور تفسیر زیبایی شناختی روشی در جایگاه قرینه تفسیری است که با تکیه بر آن، می توان به فهم صحیح از متن دست یافت و یا به نقد و بررسی احتمالات تفسیری روی آورد. مقاله حاضر می کوشد انواع تفاسیر زیبایی شناختی را تشریح کرده و نسبت آنها را با تفسیر بلاغی از ابعاد مختلف بررسی نماید.A Comparative Research on the Quiddity of the Aesthetic and Rhetorical Interpretations
Aesthetic interpretation is one of the relatively new approaches in Qur’an interpretation. This kind of interpretation, which is followed in six types of tendentious, methodical, intra- s ū ra (structural), extra- s ū ra , inter- s ū ra and extra-Qur’anic, with a descriptive look at rhetorical interpretations, has an absolute generality and peculiarity relation with the rhetorical interpretation, and with a scientific look at them, a relation of generality and peculiarity in some respect. Most of the difference between these two types of interpretation is, in addition to the difference in terms of conceptology, from the hermeneutic perspective, the intention of the speaker, and in terms of the territory. From among the above-mentioned types of aesthetic interpretation, two types of tendency and intra- s ū ra (structural) are of interest to the interpreters and the Qur’an scholars, but other types, especially the methodical and inter- s ū ra types, have received less attention and can be considered as approaches absent in the interpretative process of most of interpretations. The important point in this field of study is the presence of methodical aesthetic interpretation as the interpretative evidence, relying on which, one can achieve a correct understanding of the text or turn to the criticism and review of interpretation probabilities. This article tries to explain different types of aesthetic interpretations and examine their relationship with rhetorical interpretation from various dimensions.