چکیده

One of the disabilities that has rarely been studied in the field of observational learning is autism. the purpose of this study is to investigate the effects of watching a video model with different skill levels on learning a basketball skill in adolescents with autism. The current study is descriptive and causal-comparative. The subjects of this study consisted of 60 adolescents with autism with an age range of 13 to 18 years, and they were randomly and equally divided into three groups: skilled model, novice model, and control. The motor task involved a basketball throwing, in which the accuracy score was measured as the dependent variable. The subjects performed the pre-test (including ten throws), the acquisition stage (including 5 10-throws training blocks), and the retention test (including ten throws). Subjects in the observation groups watched their respective models for five times before each training block. Analysis of variance (ANOVA) was used to analyze the throwing accuracy. The results showed that novice video group had significantly better throwing scores than skilled video model and control groups in the acquisition phase and retention test. In addition, skilled group had significantly better throwing scores than control group in the acquisition phase and retention test. The results of this study show that people with autism benefit from watching a video model to learn a basketball throwing skill. This result may indicate that these people have the necessary mechanisms to learn new skills through video observation.

تأثیر سطح مهارت مدل بر یادگیری مهارت بسکتبال در کودکان اوتیسم

یکی از ناتوانی هایی که به ندرت در زمینه یادگیری مشاهده ای بررسی شده است، اوتیسم است. هدف از این تحقیق بررسی تأثیر تماشای مدل ویدیویی با سطوح مختلف مهارتی بر یادگیری مهارت بسکتبال در نوجوانان مبتلا به اوتیسم است. روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع علی-مقایسه ای است. آزمودنی های این تحقیق شامل 60 نوجوان مبتلا به اوتیسم با دامنه سنی 13 تا 18 سال بودند که به طور تصادفی و مساوی در سه گروه مدل ماهر، مدل مبتدی و کنترل تقسیم شدند. تکلیف حرکتی شامل پرتاب بسکتبال بود که در آن نمره دقت پرتاب به عنوان متغیر وابسته اندازه گیری شد. آزمودنی ها پیش آزمون (شامل ده پرتاب)، مرحله اکتساب (شامل 5 بلوک تمرینی 10 پرتابی) و آزمون یادداری (شامل ده پرتاب) را انجام دادند. آزمودنی های گروه های مشاهده، مدل های مربوطه خود را پنج بار قبل از هر بلوک تمرینی تماشا کردند. برای تجزیه و تحلیل دقت پرتاب از آزمون تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که گروه ویدئویی مبتدی در مرحله اکتساب و آزمون یادداری امتیازات پرتابی بهتری نسبت به گروه های مدل ویدئویی ماهر و گروه کنترل داشتند. همچنین، گروه ماهر در مرحله اکتساب و آزمون یادداری، نمرات پرتابی بهتری نسبت به گروه کنترل داشت. نتایج این تحقیق نشان می دهد که افراد مبتلا به اوتیسم از تماشای مدل ویدیویی برای یادگیری مهارت پرتاب بسکتبال سود می برند. این نتیجه ممکن است نشان دهد که این افراد مکانیسم های لازم را برای یادگیری مهارت های جدید از طریق مشاهده ویدیویی دارند.
اوتیسم ،پرتاب بسکتبال ،سطح مهارت ،مدل ویدئویی،

تبلیغات