آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۳

چکیده

مقدمه: مراکز آموزش عالی یک عامل کلیدی در فرآیند آموزشی هستند. مراکزی که مکان مناسبی داشته و در یک برنامه سیستماتیک طراحی شده اند، به شیوه ای مناسب و کارآمد به توسعه جامعه شهری کمک می کنند. با این حال، انتخاب مکان های مراکز آموزش عالی، از جمله دانشگاه آزاد، یک مسأله پیچیده است که شامل ارزیابی بسیاری می شود (فنی، سیاسی، اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی). هدف پژوهش: با توجه به وجود تعداد زیاد مراکز آموزش عالی در شهر بابل و نیز حضور تعداد بالای دانشجویان، پیاده سازی الگوی صحیح و مناسب استقرار مکان مراکز آموزش عالی برای پیشبرد و اثربخشی آن ها در سطح شهر ضروری است که خود ابزارها و تکنیک های جدیدی را می طلبد. روش شناسی تحقیق: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش و ماهیت، توصیفی - تحلیلی بوده که هدف اصلی آن، مکان گزینی فضاهای آموزش عالی، یافتن مکان بهینه برای ایجاد فضای آموزشی با در نظر گرفتن کاربری های همجوار است. برای حصول به آن، 15 معیار مکانی در قالب 5 پارامتر برای مکان گزینی پهنه های مناسب ایجاد مراکز آموزش عالی در شهر بابل مورد استفاده قرار گرفته اند. با استفاده از تحلیل تصمیم گیری چند معیاره سلسله مراتبی فازی، وزن نهایی آن ها در تهیه نقشه مکان یابی محاسبه گردید. بر این اساس و با اعمال وزن های هر یک معیارها در محیط ArcGIS، تناسب اراضی شهر بابل برای ایجاد مراکز جدید آموزش عالی با تأکید بر دانشگاه آزاد اسلامی مشخص شد. قلمرو جغرافیایی پژوهش: شهر بابل واقع در شهرستان بابل استان مازندران است که از شمال به شهرستان بابلسر و دریای مازندران، از جنوب به رشته کوه های البرز، از غرب به شهرستان آمل و از شرق به شهرستان قائمشهر و ساری مرتبط است. این شهر دارای بافتی نامنظم (به ویژه در قسمت های مرکزی) بوده و از بعد کالبدی تنها در بخش های توسعه یافته اخیر در پیرامون شهر، نوعی بافت منظم را می توان مشاهده نمود. در این شهر 18 مرکز آموزش عالی (اعم از دانشگاه و مؤسسه های آموزش عالی) وجود دارد. یافته ها: بر اساس نظر خبرگان،  معیار رعایت فاصله از پهنه های سیل خیز و یا سیل گیر با وزن نسبی 098/0 در اولویت اول و معیار ارزش زمین با وزن نسبی 035/0 در اولویت آخر تأثیرگذاری بر روی مکان گزینی بهینه مراکز آموزش عالی قرار گرفته است. با توجه به نقشه مکان گزینی کاربری آموزش عالی در شهر بابل، بیش ترین تناسب اراضی برای ایجاد این نوع کاربری در بخش جنوب غربی و غرب شهر و در محدوده شهرک های فرهنگیان، نیلوفر، آزادگان، طالقانی و اندیشه و همچنین موقعیت فعلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمای بابل می باشد. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش حاضر می توان گفت که سه نکته مهم در مکان گزینی واحدهای دانشگاهی با رویکرد توسعه پایدار حائز اهمیت است: اول) شناسایی اثرات مؤلفه های مکان یابی و توزیع فضایی مرکزآموزش عالی . دوم) شناسایی اثرات مؤلفه های رضایت مندی ذی نفعان از مرکز آموزش عالی. سوم) شناسایی اثرات مؤلفه های مکانی مکان گزینی مرکزآموزش عالی.

Location selection and analysis of higher education uses using geographic information system (GIS) and multi-criteria decision analysis (MCDA) (case study: Babol city)

IntroductionHigh education institutess are a key factor in the educational process. Centers that have a suitable location and are designed in a systematic program help the development of urban society in a suitable and efficient way. However, site selection of the high education centers, including Azad University, is a complex issue that involves many evaluations (technical, political, social, environmental and economic).GoalThe most important goal of the research is to implement the correct and appropriate model for the location of higher education centers for the effectiveness of uses in the city.MethodologyThis research is applied in terms of purpose and descriptive-analytical and field in terms of method and nature, and the final weight of the criteria in preparing the location map was calculated using fuzzy hierarchical multi-criteria decision-making analysis. Based on this and by applying the weights of each criteria in the ArcGIS environment, the suitability of the lands of Babol city for the establishment of new higher education centers with an emphasis on the Islamic Azad University was determined.Geographical area of researchBabol City is located in Babol Township of Mazandaran Province.There are 18 high education institutes (including universities and high education institutes) in this city.Results and discussionAccording to the opinion of experts, the criterion of the distance from flood-prone areas is the first priority with a relative weight of 0.098, and the land value criterion is the last priority with a relative weight of 0.035 to influence the optimal site selection of the high education institutes. According to the site selection map of high education institutes in Babol, the most suitable land for creating these centers is in the southwest and west part of the city and in the area of Farhangian, Nilufer, Azadegan, Taleghani and Andisheh complexes, as well as the current location of the Islamic Azad University of Babol branch.ConclusionThere are three important points in choosing the location of university units with a sustainable development approach:1)Identifying the effects of the components of location and spatial distribution of high education; 2)Identifying the effects of the components of the stakeholders' satisfaction with high education; 3)Identifying the effects of the spatial components of high education site selection.

تبلیغات