آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

جشن طلاق پدیده ای نوظهور بوده که در جامعه کنونی خصوصا کلان شهرها در حال گسترش است؛ این نوع وقایع علاوه بر اینکه به لحاظ آثار اجتماعی و روانشناختی مورد بررسی قرار می گیرد، باید به جهت شرعی نیز مورد کندوکاو قرار گیرد. بویژه که اکثریت مراجع عظام تقلید نیز متذکر حکم آن نشده اند. این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی انجام شده نشان می دهد، ادله ی مثبت جواز یا نفی این پدیده نوظهور واکاوی نشده؛ لذا هر چند به جهت اصل اباحه شاید جواز چنین پدیده ای به ذهن خطور کند؛ لکن با توجه به اهمیت این مقوله و وجود مفاسد و تبعات غیر قابل انکار ناشی از ترویج آن ضرورت اقتضا می کند؛ ادله مورد بررسی قرار گیرد. اما از سه دیدگاه تصور شده، جواز،حرمت و قول به تفصیل، براساس نقد وبررسی ادله هرکدام، بنظر می رسد، مبتنی بردلالت برخی ادله نظیر تشبه به کفار و قاعده نفی سبیل، حکم به عدم جواز از قوت بیشتری برخوردار می باشد.

Jurisprudential review of the divorce celebration

Divorce celebration is an emerging phenomenon that is expanding in today's society, especially in big cities. In addition to being investigated in terms of social and psychological effects, this type of events should also be explored for the Sharia. Especially since the majority of the great authorities of taqlid did not mention its ruling. This research, which was carried out using a descriptive and analytical method, shows that the positive evidence for the permission or negation of this emerging phenomenon has not been analyzed; Therefore, although due to the principle of obscenity, perhaps the permission of such a phenomenon comes to mind; However, due to the importance of this category and the existence of undeniable corruptions and consequences resulting from its promotion, it is necessary; The evidence should be examined. But from the three imagined points of view, permissibility, sanctity, and promises in detail, based on the criticism and examination of the evidences of each, it seems that based on the implication of some evidences such as similarity to the infidels and the rule of negation of the mustache, the verdict of non-permissibility is stronger.

تبلیغات