آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۳

چکیده

هدف این پژوهش، ارائه یک فراترکیب(سنتزپژوهی) از مصادیق و مضامین اصلی مناظرات رضوی بر اساس مقالات و مطالعات صورت گرفته در مجلات و کتاب های مختلف بوده است. بر همین مبنا، این مطالعه به لحاظ هدف کاربردی و رویکرد پژوهش از نوع کیفی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل تحقیقات انجام شده در حوزه مناظرات امام رضا(ع) بود که در مجموع 66 مقاله انتخاب و چکیده آن ها بررسی شد. با توجه به ملاک های پژوهش، از این میان تعداد 17 مقاله و 3 کتاب مرجع به صورت هدفمند انتخاب و بررسی شد. یافته ها نیز نشان داد که مناظرات امام رضا(ع)با روش شناسی و محتوا قابل بررسی بوده است که از این حیث به لحاظ روش مناظره 25 مصداق و به لحاظ محتوایی 24 مصداق با مضامین هستی شناسی، معرفت شناسی و انسان شناسی شناسایی شد. در نتیجه، می توان گفت مناظرات امام رضا(ع) در مجامع علمی عصر حاضر برای اندیشمندان به لحاظ روش، اصول و چگونگی فرایند مناظره ای در موضوعات پرچالش علمی توصیه می شود.

Research Synthesis of Explaining Razavi's Debates with its Process Recognition Analysis

The purpose of this research is to provide a research synthesis of examples and main themes of Razavi's debates based on articles and studies conducted in various magazines and books. Based on this, this study is practical in terms of purpose and the research approach is qualitative. The statistical sample of the research included the research conducted in the field of Imam Riḍā (as) debates, and a total of 66 articles were selected and their abstracts were reviewed. According to the research criteria, 17 articles and 3 reference books were purposefully selected and reviewed. The findings also showed that the debates of Imam Riḍā (as) could be investigated in terms of methodology and content, and in this respect, 25 examples were identified in terms of the debate method and 24 examples in terms of content with the themes of ontology, epistemology and anthropology. As a result, it can be said that the debates of Imam Riḍā (as) in contemporary scientific centers are recommended for thinkers in terms of methods, principles, and the manner of the debate process in challenging scientific issues.

تبلیغات