آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۳

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف فراتحلیل همبسته های نگرش کارآفرینی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر فراتحلیل بود. کلیدواژه های نگرش کارآفرینی، ذهنیت کارآفرینی و تفکر کارآفرینی در فاصله سال های 1389 تا 1399در پایگاه های علمی داخلی؛ پژوهشگاه علوم و فناوری، پایگاه علمی جهاد دانشگاهی و پایگاه اطلاعات علمی نور با استفاده از موتور جستجوگر گوگل اسکولار جستجو شدند.  نمونه پژوهش 21 مقاله دارای ملاک های ورود به پژوهش بود. ابزار پژوهش چک لیست فراتحلیل بود. تحلیل داده ها با استفاده از روش اندازه اثر ضریب همبستگی پیرسون (z فیشر) برای مدل اثرهای ثابت و نرم افزار جامع فراتحلیل انجام شد. یافته ها: میانگین اندازه اثر کلی در مطالعه حاضر  برای مدل اثرات ثابت 496//0 و برای اثرات تصادفی 512/0، که هر دو معنادار بودند (01/0p<). میانگین اندازه اثر 496/0 به عنوان اندازه اثر متوسط تا زیاد تفسیر شد. نتیجه گیری: ویژگی های شخصیتی، مولفه های شناختی، معنوی، انعطاف پذیری، مخاطره پذیری و خودکارآمدی، عوامل اجتماعی، آموزشی و خانوادگی در نگرش کارآفرینی دانش آموزان تاثیر دارند . بنابراین به متخصصان حوزه توسعه کارآفرینی پیشنهاد می شود به منظور بهبود و تقویت مولفه های تاثیرگذار در نگرش کارآفرینی، برنامه های آموزشی و مشاوره ای مناسب تدوین شوند و زمینه بکارگیری این برنامه ها در مدارس فراهم شود.

متن

Meta-Analysis of Entrepreneurial Attitude correlations in High School Students

Aim: Present study aimed to Meta analyzes Entrepreneurial Attitude correlations in High School Students. Method: method was Meta-analysis. The keywords of Entrepreneurial Attitude, mindset and thinking from ۲۰۱۰ to ۲۰۲۰ searched in internal databases such as Iran doc, SID and Noor by Google Scholar. Research sample were ۵۹ papers that met include criteria. Research tool was a meta-analysis checklist. Data were analyzed using effect size model (Fisher’s Z) for fixed effect model and meta- analysis software. Results: the mean in present study for fixed effect model was ۰.۴۹۶ and for random effect model was ۰.۵۱۲, that they were significant (P<۰.۰۱). The mean of effect size (۰.۴۹۶) interpreted as an effect size medium to high. Conclusion: The traits of personality, the components of flexibility, risk ability, self- efficacy and the factors of social. Educational, family effect Entrepreneurial Attitude in Students. Therefore, it was suggested to expertise of Entrepreneurial that they develop the packages of educational and counseling for improving the effective components in Entrepreneurship and was used in schools.

تبلیغات