آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۳

چکیده

امروزه ساخت خانه های دوم به عنوان یکی از  پیامدهای توسعه گردشگری در بعضی از مناطق دنیا تلقی می گردد. طی دهه اخیر ساخت خانه های دوم در پیرامون  شهر های بزرگ و به خصوص شمال  ایران رواج و در حال توسعه می باشد. در همین راستا منطقه جنت رودبار در شهرستان رامسر به دلیل برخورداری از موقعیت جغرافیایی مناسب، نزدیکی به دریا و جنگل و مناطقی که گردشگران از آنجا می آیند (مانند تهران)، بشدت تحت تاثیر گردشگری خانه های دوم قرار دارد. ازدحام جمعیت در تابستان، کمبود امکانات، آلودگی های زیست محیطی، تغییر در کاربری اراضی و... از مهمترین پیامدهای منفی گردشگری خانه های دوم در این منطقه بشمار می رود. در این مقاله با انجام مطالعات میدانی در 46 روستای دایمی و فصلی ماهیت و روند شکل گیری و گسترش خانه های دوم طی سال های 1385- 1345 مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. یافته ها حاکی از آن است که با برنامه ریزی کارا می توان از گردشگری خانه های دوم در راستای بهبود رفاه و توسعه اجتماعی و اقتصادی روستاهای منطقه جنت رودبار  بهره برد.

Process’s of creating and spreading second home in mountain jangle area of north of Iran during (1345 to 1385)

Today creating second home of type tourism development in some of area in the world is common. During recent popular creating second home in around of big cities respecting in north of Iran is common and spec ting. In this respect, Jannat Rodbar in Ramsar township. in result of having suitable geographic location, close to sea and jungle and, area that tourists come there Like Tehran.Today jannat rodbar as touristic area that is affected  a lot of tourism development. On the  basis of that, high density of population in  summer season, lack of tourism service, Population, environment pollution, change of land use and so on are the most important negative impacts of tourism development. In this article doing this study in this area in 46 seasonal and continual settlement Process’s of creating and spreading second home in mountain jangle area of north of Iran during (1345 to 1385)  is evaluated. Finding show tourism development planning and management in respect of second home can develop rural areas in this region

تبلیغات